Elérte a kerületet a budai fonódó villamos építése

Hírek
Közzétéve:
látványterv_budai fonodo
látványterv

2014. október 22-én megkezdődött a budai fonódó villamosprojekt kivitelezése. A fejlesztés célja, hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak, új átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.  A projekt keretében 17-es villamos egyesül három budai járattal, így hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel szemben is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva valamint Kelenföld felé.  A fejlesztés keretében átépül a Széll Kálmán tér vágányhálózata is, kapcsolódva a tér rekonstrukciójához.

A kivitelezőtől kapott előzetes ütemterv alapján a kerületben november 24-én kezdődik a kerületi szakaszon a vágányok bontása. (Előző napokban a Bécsi út Szépvölgyi út befelé eső szakaszánál végezték a bontási munkálatokat) A kivitelezés I. ütemében egy sávban, északi irányból továbbra is járható lesz az útszakasz, egészen a vágányzóna építésének megkezdéséig, 2015.03.22-ig.  Ebben az időszakban megépítik a kiváltandó gázvezetéket, vízvezetéket és elkezdik a felsővezeték tartó oszlopok alapjainak építését, mely munkálatok alatt a Bécsi út a Nagyszombat utcától dél felé lesz egyirányú.

A II. ütemben 2015.03.22-val megkezdődik a pálya építése, ekkortól teljes útlezárás terveznek a Bécsi út Nagyszombat utcától délre eső szakaszon, egészen  2015.08.17-éig. Ebben az időszakban, ezen a szakaszon minden munkát befejeznek, elvégzik  BKV kábelek kiépítését, elbontják az ideiglenesen kiépülő repülő gázvezetéket, megépítik a vágányt, az utat és a járdákat is.

A két fő ütemen felül a Bécsi út Nagyszombat utca és Tímár utca közötti szakaszán is lesznek építési munkák, de itt végig megmarad a kétirányú közlekedés minimum 2×1 sávon, csak egy-egy utcacsatlakozás lezárására kerül majd sor.

A beruházás több megállóhely átépítését, megszüntetését tartalmazza. A Kolosy téren a Szépvölgyi út északi oldalán fog megállni mindkét irányban a villamos, azaz a jelenleg meglévő a Szépvölgyi úttól délre lévő megállóhely elbontásra kerül és az északi oldalon lesz megépítve az új, és a szemben oldali, az északi irányból érkező villamos megállóhelye. A Nagyszombat utcai megállóhelyek átépítésre kerülnek, és meghosszabbítják a Doberdó úti,  újonnan épülő gyalogos átkelőhelyig. A Selmeci utcai megállóhelynél nem történik átépítés. A Váradi utcai megállóhely akadálymentesítve lesz. A Perényi úti megálló megszűnik és a Vörösvári úti átépül, illetve akadálymentesítik. Valamennyi megállóhelyen Intermédia típusú várók kerülnek telepítésre.
A budai fonódó projekt keretében nem épül füves pálya, mert a földdel feltöltött, fűvel bevetett pályák nem alkalmasak autós közlekedésre, ezért megvalósításuk csak olyan helyen lehetséges, ahol nincs gépkocsiforgalom a síneken. A budai fonódó III. kerületi szakaszán a megkülönböztetett jelzésű járművek akadálytalan közlekedése biztosítása miatt is elképzelhetetlen ez a fejlesztés.

látványterv2
látványterv

Normal
0

21

false
false
false

HU
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

A BKK tájékoztatása szerint  a kivitelezés következtében az alábbi változások várhatók a tömegközlekedési járatok forgalmában

A Budai fonódó villamoshálózat első ütemének építése alatt több autóbuszjárat útvonala is kis mértékben módosul. Az esetlegesen kialakuló torlódások miatt az erre közlekedő buszok menetidejében – elsősorban munkanapokon – kisebb növekedésre kell számítani. Érdemes inkább a kötöttpályás közlekedési eszközöket választani: a 19-es, a 41-es villamost, illetve a H5-ös hévet.

A 17-es villamospótló, valamint a 160-as, a 260-as és a 260A autóbusz a Batthyány teret a megszokott útvonalon közelíti meg. A városhatár irányú végállomásaik felé azonban útvonaluk módosul: a Batthyány térről indulva a teret körbejárják, majd a Fő utca–Bem tér–Bem rakpart útvonalon érik el eredeti útvonalukat. A módosított útvonalon Bem József tér néven ideiglenes megálló létesül a Fő utcában, a Ganz utca torkolata előtt.

A 86-os busz Újbuda felé a megszokott útvonalon halad, Óbuda, Bogdáni út irányába ugyanakkor módosul: a Halász utcától a Bem rakpart–Batthyány tér–Fő utca–Bem tér–Bem rakpart útvonalon közlekedik. A terelt útvonalon a 86-os busz megáll a Batthyány tér nyugati szervizútján a gyalogos átjáró előtt, majd az ideiglenes Bem József tér megállóban, a Fő utcában a Ganz utca torkolata előtt.

A 960-as busz a Móricz Zsigmond körtér felé a szokásos útvonalán közlekedik, Békásmegyer, Újmegyeri tér felé ugyanakkor a Bem József tér–Bem rakpart felé közlekedik. A terelt útvonalon a járat megáll a Bem József utcában a Fő utca torkolata előtt.

A 990-es busz útvonala Rákoskeresztúr felé nem változik, a Normafa irányába azonban módosul: a járat a Halász utcától a Bem rakpart–Batthyány tér–Fő utca–Csalogány utca módosított útvonalon halad. A terelt útvonalon a járat megáll a Batthyány tér nyugati szervizútján a gyalogos átjáró előtt.

A kerékpárosokat és a gyalogosokat érintő változások

A Bem rakparton a Gyóni Géza tér és Batthyány tér közötti részen lezárják a Duna felőli sétányt és a kerékpárutat is. Az Árpád fejedelem útja felől érkező gyalogosoknak és kerékpárosoknak a Gyóni Géza térnél található gyalogos- és kerékpáros átkelőhelyen – vagy még előtte – át kell térniük a Bem rakpart lakóházak felőli oldalára. A bicikliseknek az ideiglenesen megszűnő bicikliút helyett terelő utat jelölnek ki: a Bem rakparton a Gyóni Géza térnél a Margit híd felé vezető útpályán a részükre kijelölt kerékpársávban haladva érhetik el a Lipthay utcát. A Lipthay utca Gyóni Géza tér és Bodrog utca közötti részén engedélyezik az ellenirányú kerékpározás lehetőségét, majd a Bodrog utcán keresztül – ahol szintén lehetőség lesz az ellenirányú biciklizésre – érhetik el a Frankel Leó utcát. A Frankel Leó utcán végighaladva a Bem térnél jelzőlámpával ellátott csomópontban lehet behajtani a Fő utcába, ahol az útpálya szélességétől függően kerékpársávban, illetve kerékpáros nyomokon érhető el a Batthyány téri gyalogos- és kerékpáros átkelőhely.

A Lánchíd felől érkező, Óbuda felé tartó biciklisek a Batthyány térig haladhatnak a megszokott útvonalon, innen a lakóházak felőli oldalon, a munkaterület és a járda között kijelölt, egyirányú kerékpáros útvonalon haladhatnak a Bem József térig. A Bem József tér Batthyány tér felőli oldalán az ideiglenesen kétirányúsított úton keresztül érhetik el a Bem téri útpályát keresztező jelzőlámpával biztosított gyalogos- és kerékpáros átvezetést, majd a Frankel Leó utca Bem téri szakaszán a járdán közlekedve juthatnak el a Frankel Leó utca–Fekete Sas utca csomópontig, onnan tovább pedig a Frankel Leó utca–Bodrog utca–Lipthay utca útvonalon a Gyóni Géza teret. Itt jobbra fordulva kelhetnek át a jelzőlámpával biztosított gyalogos és kerékpáros zebrán, visszatérve a felső rakparti megszokott útvonalra.

További információ a BKK honlapján.

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság