A Római lakótelepet érintő beruházás alapvető célja a gyalogosközlekedés biztonságának fenntartása, erősítése. A lakótelep úthálózatának tervezésekor a gyalogosokat helyezték előtérbe. A gyalogos és a járműforgalom többnyire megosztott felületen, keskeny szélességű és változatos vonalvezetésű utakon folyik. Ennek megfelelően a kezdetekkor nem alakítottak ki járdákat, hiszen a gépjármű forgalom csekély volt. Az elmúlt évtizedekben azonban ugrásszerűen megnőtt az autók száma, így a közös közlekedési felület nem biztonságos, a lakóktól sok panasz érkezik a járdák hiánya miatt. A lakótelepet ezért lakó-pihenő övezetbe sorolták, ami 20 km/h sebességkorlátozást, az átmenő és 3,5 t feletti teherforgalom kizárását jelenti, valamint azt, hogy gyalogos és jármű közös felületen közlekedhet, hiszen forgalomcsillapított övezetben van.
A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a kölcsönös odafigyelés és óvatos közlekedésre való törekvés hiányában ez a rendszer nem működik elég jól. Ezért az önkormányzat számos utcában új gyalogos járdákat terveztet és épít, figyelembe véve a gyalogosok szokásos közlekedési útvonalait.
Római lakótelep: 1088 m új járda, 426 m gyalogos sáv
A járdatervezésre és kivitelezésre közbeszerzési eljárással választottak vállalkozót. A feladat összesen 1088 m új gyalogos járda építése, valamint 426 m gyalogos sáv kialakítása az alábbi utcákban:
- A Pók utcától északra, a Vízimolnár és Római sétány által közrefogott parkon belül az eddig gyalogosok által kijárt nyomvonalak legalizálása
- A fenti folytatásaként a Péter utcán keresztül az Őrlő utcáig teljesen új nyomvonal
- A Nánási út Pók utca felőli végén az úttal párhuzamos járdakapcsolatok pótlása, a Duna part felé történő gyaloglás miatt
- Nánási út lakótelep felőli oldalán hiányzik egy, az úttal párhuzamos vonalvezetésű járdaszakasz, ennek pótlása szükséges
- Vízimalom sétány és Kanóc utca. Ezekben az utcákban gyalogos sávot jelölnek ki, tehát közös felületen közlekednek a járművek és a gyalogosok. Ez ma is így van, de balesetveszélyes, ezért mindkét utcát egyirányúsítják, egy oldali gyalogos sáv kialakításával. A sávot sárga burkolati jellel, valamint fényvisszaverő prizmával különítik el, illetve ahol szükséges, parkolás gátló oszloppal biztosítják a gyalogosfelület. Ezeknél az utcáknál a csomópontokban sebességcsökkentő küszöböket is terveztek, mert ez a legforgalmasabb és a hosszú útszakaszok miatt a veszélyesebb része a lakótelepnek
- Római tér északi oldalán a Szentendrei úttól jelenleg nem megoldott a gyalogosok biztonságos bevezetése a lakótelep felé, ezért itt a hiányzó szakaszt kiépítik, ezen kívül a parkon keresztül a kitaposott, rendezetlen ösvényt „legalizálva” új nyomvonalat is kialakítanak
A járdák többsége külön nyomvonalon, 1,5 m szélességben, öntött aszfalt burkolattal kerül kivitelezésre, egyedül a két gyalogos sáv a kivétel, ahol a meglévő burkolaton haladnak majd a gyalogosok. A forgalomtechnikában a fent említett két egyirányúsításon kívül apróbb módosítások lesznek. Megmarad a lakótelepen a „Lakó-pihenő övezet”, de a „Mindkét irányból behajtani tilos” rendelkezéseket indokolt megszüntetni, az egységes forgalmi rendre való törekvés miatt, és, hogy mindenki számára értelmezhető legyen. Az oktatási intézmények esetében természetesen megmarad a lezárás.
A járdaépítés első szakaszának ütemterve a Római lakótelepen.
Parkolóhelyek építése ebben a projektben nem szerepel, a rendelkezésre álló keretbe ez nem fér bele. A lakótelepen belül nincs is erre alkalmas helyszín, ahol a parkolók számát érdemben növelni lehetne. A lakótelep szélén van erre alkalmas terület is, pl. a Vitorla utca és Nánási út sarkán egy kb. 35-40 férőhelyes parkolót lehetne megépíteni. Mivel ehhez már szükséges megfelelő vízelvezetés, olajfogó kiépítése, vízjogi létesítési engedély, ezért költsége a tervezői becslés szerint kb. bruttó 12 millió Ft. Megépítése a későbbiekben javasolt, tekintve, hogy a nyári időszakban zsúfolt a Nánási út és környéke a partra igyekvő autósok miatt.
Békásmegyer – 2014 tavaszán indulhat a kivitelezés
Békásmegyeren a lakótelep Duna felőli oldalán építtet az önkormányzat várakozóhelyeket. 2014 tavaszán indulhat a kivitelezés, addig a tervezés, közbeszerzés zajlik. Ezen a lakótelepen a gyalogos közlekedés megoldott, a lakótelep gyalogosjárda-hálózata jól kiépített. Azonban itt is rengeteg az autó, a parkolóhelyek száma pedig az utóbbi időben érdemben nem növekedett. Sok esetben sajnos az is közrejátszik a zsúfoltságban, hogy a lakosok szeretnének minél közelebb parkolni a lakásukhoz, nem szívesen állnak meg egy távolabbi parkolóban. Új várakozóhelyeket, igazodva az igényekhez, a már most is parkolásra használt, de burkolatlan felületeken alakít ki az önkormányzat. Ez azonban nem azt jelenti, hogy bárhol a zöldfelület rovására épül parkoló, a lakótelepre vonatkozó szabályozási terv rendelkezéseit figyelembe veszik a tervezésnél. A parkolóhelyek építésén túl forgalomtechnikai módosítások is várhatóak. A lakótelep területén egységesen korlátozott sebességű övezet kerül kijelölésre, egyszerűsítik a forgalomtechnikát, bizonyos utcákban egyirányúsítás várható az út keresztmetszete és a biztonságos forgalomszabályozás figyelembevételével. Az oktatási intézmények előtti szakaszokon (a lakótelep belsejében lévők esetében) egységesen tiltva lesz a gépjárműforgalom, nem csak jelzőtáblákkal, hanem parkolást gátló oszlopokkal is erősítve a gyalogos forgalom biztonságát.
A tervek szerint a jövő évben, ha a költségvetésben lesz elegendő forrás, nagyobb kapacitású parkolókat is építenek, több helyszínen is. A tervezés és engedélyeztetés még idén lezajlik, jövőre elkezdődhet a kivitelezés.
Kiscelli út: elkészült a gyalogosvédő sziget
Az utóbbi időben olyan mértékben növekedett meg az átmenő gépjárműforgalom, hogy szükségessé vált a Kiscelli u. Pacsirtamező u. és Bécsi út közötti szakaszának forgalomcsillapítása. Az átmenő forgalmat többnyire a Remetehegy felől érkező, és az Árpád híd felé továbbhaladó gépjárművek jelentik, azonban nem a Bécsi út – Vörösvári út útvonalon közlekednek, amelyek funkciójukat tekintve alkalmasak az átmenő forgalom lebonyolítására, hanem a sokkal kisebb kapacitású, és lényegesen keskenyebb Kiscelli utcán, sűrűn beépített lakóterületen keresztül. A forgalomcsillapítás részeként a Kiscelli utcát is bevonták a Tempo 30 övezetbe, tehát 30 km/h lesz a megengedett legnagyobb sebesség, a San Marco és a Zápor utcai csomópontokban pedig sebességcsökkentő küszöböket építettek. A csomópontokban a gyalogos közlekedés biztosítására gyalogosvédő középszigetek létesültek, így ahol nincs kijelölt gyalogátkelőhely, ott is biztonságosan átkelhetnek a gyalogosok.
A tervek szerint a Pacsirtamező u., Nagyszombat utca, Árpád fejedelem útja és Árpád híd által határolt terület is 30 km-es körzet lesz, jobbkézszabállyal, sebességcsökkentő küszöbökkel. A közbeszerzési eljárás lefolytatása után a munka két ütemben zajlik majd, a második ütemre várhatóan a jövő évben kerül sor.
Hasonló forgalomtechnikai átalakításokra lehet számítani a Rozália utcában és környékén, itt is korlátozott sebességű területet alakítanak ki. A munka megkezdése a közbeszerzési eljárás lefolytatásától függ, a kivitelezést pedig már az időjárás is befolyásolhatja.