Forgalomtechnikai rendezés két lakótelepen

Hírek
Közzétéve:

A Római lakótelepet érintő beruházás alapvető célja a gyalogosközlekedés biztonságának fenntartása, erősítése. A lakótelep úthálózatának tervezésekor a gyalogosokat helyezték előtérbe. A gyalogos és a járműforgalom többnyire megosztott felületen, keskeny szélességű és változatos vonalvezetésű utakon folyik. Ennek megfelelően a kezdetekkor nem alakítottak ki járdákat, hiszen a gépjármű forgalom csekély volt. Az elmúlt évtizedekben azonban ugrásszerűen megnőtt az autók száma, így a közös közlekedési felület nem biztonságos, a lakóktól sok panasz érkezik a járdák hiánya miatt. A lakótelepet ezért lakó-pihenő övezetbe sorolták, ami 20 km/h sebességkorlátozást, az átmenő és 3,5 t feletti teherforgalom kizárását jelenti, valamint azt, hogy gyalogos és jármű közös felületen közlekedhet, hiszen forgalomcsillapított övezetben van.

A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a kölcsönös odafigyelés és óvatos közlekedésre való törekvés hiányában ez a rendszer nem működik elég jól. Ezért az önkormányzat számos utcában új gyalogos járdákat terveztet és épít, figyelembe véve a gyalogosok szokásos közlekedési útvonalait.

Római lakótelep járdaépítés
Járdaépítés a Római lakótelepen

 

Római lakótelep: 1088 m új járda, 426 m gyalogos sáv

A járdatervezésre és kivitelezésre közbeszerzési eljárással választottak vállalkozót. A feladat összesen 1088 m új gyalogos járda építése, valamint 426 m gyalogos sáv kialakítása az alábbi utcákban:

  1. A Pók utcától északra, a Vízimolnár és Római sétány által közrefogott parkon belül az eddig gyalogosok által kijárt nyomvonalak legalizálása
  2. A fenti folytatásaként a Péter utcán keresztül az Őrlő utcáig teljesen új nyomvonal
  3. A Nánási út Pók utca felőli végén az úttal párhuzamos járdakapcsolatok pótlása, a Duna part felé történő gyaloglás miatt
  4. Nánási út lakótelep felőli oldalán hiányzik egy, az úttal párhuzamos vonalvezetésű járdaszakasz, ennek pótlása szükséges
  5. Vízimalom sétány és Kanóc utca. Ezekben az utcákban gyalogos sávot jelölnek ki, tehát közös felületen közlekednek a járművek és a gyalogosok. Ez ma is így van, de balesetveszélyes, ezért mindkét utcát egyirányúsítják, egy oldali gyalogos sáv kialakításával. A sávot sárga burkolati jellel, valamint fényvisszaverő prizmával különítik el, illetve ahol szükséges, parkolás gátló oszloppal biztosítják a gyalogosfelület. Ezeknél az utcáknál a csomópontokban sebességcsökkentő küszöböket is terveztek, mert ez a legforgalmasabb és a hosszú útszakaszok miatt a veszélyesebb része a lakótelepnek
  6. Római tér északi oldalán a Szentendrei úttól jelenleg nem megoldott a gyalogosok biztonságos bevezetése a lakótelep felé, ezért itt a hiányzó szakaszt kiépítik, ezen kívül a parkon keresztül a kitaposott, rendezetlen ösvényt „legalizálva” új nyomvonalat is kialakítanak

jardaepites2jardaepites3

A járdák többsége külön nyomvonalon, 1,5 m szélességben, öntött aszfalt burkolattal kerül kivitelezésre, egyedül a két gyalogos sáv a kivétel, ahol a meglévő burkolaton haladnak majd a gyalogosok. A forgalomtechnikában a fent említett két egyirányúsításon kívül apróbb módosítások lesznek. Megmarad a lakótelepen a „Lakó-pihenő övezet”, de a „Mindkét irányból behajtani tilos” rendelkezéseket indokolt megszüntetni, az egységes forgalmi rendre való törekvés miatt, és, hogy mindenki számára értelmezhető legyen. Az oktatási intézmények esetében természetesen megmarad a lezárás.

A járdaépítés első szakaszának ütemterve a Római lakótelepen.

Parkolóhelyek építése ebben a projektben nem szerepel, a rendelkezésre álló keretbe ez nem fér bele. A lakótelepen belül nincs is erre alkalmas helyszín, ahol a parkolók számát érdemben növelni lehetne. A lakótelep szélén van erre alkalmas terület is, pl. a Vitorla utca és Nánási út sarkán egy kb. 35-40 férőhelyes parkolót lehetne megépíteni. Mivel ehhez már szükséges megfelelő vízelvezetés, olajfogó kiépítése, vízjogi létesítési engedély, ezért költsége a tervezői becslés szerint kb. bruttó 12 millió Ft. Megépítése a későbbiekben javasolt, tekintve, hogy a nyári időszakban zsúfolt a Nánási út és környéke a partra igyekvő autósok miatt.

Békásmegyer – 2014 tavaszán indulhat a kivitelezés

Békásmegyeren a lakótelep Duna felőli oldalán építtet az önkormányzat várakozóhelyeket. 2014 tavaszán indulhat a kivitelezés, addig a tervezés, közbeszerzés zajlik. Ezen a lakótelepen a gyalogos közlekedés megoldott, a lakótelep gyalogosjárda-hálózata jól kiépített. Azonban itt is rengeteg az autó, a parkolóhelyek száma pedig az utóbbi időben érdemben nem növekedett. Sok esetben sajnos az is közrejátszik a zsúfoltságban, hogy a lakosok szeretnének minél közelebb parkolni a lakásukhoz, nem szívesen állnak meg egy távolabbi parkolóban. Új várakozóhelyeket, igazodva az igényekhez, a már most is parkolásra használt, de burkolatlan felületeken alakít ki az önkormányzat. Ez azonban nem azt jelenti, hogy bárhol a zöldfelület rovására épül parkoló, a lakótelepre vonatkozó szabályozási terv rendelkezéseit figyelembe veszik a tervezésnél. A parkolóhelyek építésén túl forgalomtechnikai módosítások is várhatóak. A lakótelep területén egységesen korlátozott sebességű övezet kerül kijelölésre, egyszerűsítik a forgalomtechnikát, bizonyos utcákban egyirányúsítás várható az út keresztmetszete és a biztonságos forgalomszabályozás figyelembevételével. Az oktatási intézmények előtti szakaszokon (a lakótelep belsejében lévők esetében) egységesen tiltva lesz a gépjárműforgalom, nem csak jelzőtáblákkal, hanem parkolást gátló oszlopokkal is erősítve a gyalogos forgalom biztonságát.

A tervek szerint a jövő évben, ha a költségvetésben lesz elegendő forrás, nagyobb kapacitású parkolókat is építenek, több helyszínen is. A tervezés és engedélyeztetés még idén lezajlik, jövőre elkezdődhet a kivitelezés.

Kiscelli út: elkészült a gyalogosvédő sziget

Az utóbbi időben olyan mértékben növekedett meg az átmenő gépjárműforgalom, hogy szükségessé vált a Kiscelli u. Pacsirtamező u. és Bécsi út közötti szakaszának forgalomcsillapítása. Az átmenő forgalmat többnyire a Remetehegy felől érkező, és az Árpád híd felé továbbhaladó gépjárművek jelentik, azonban nem a Bécsi út – Vörösvári út útvonalon közlekednek, amelyek funkciójukat tekintve alkalmasak az átmenő forgalom lebonyolítására, hanem a sokkal kisebb kapacitású, és lényegesen keskenyebb Kiscelli utcán, sűrűn beépített lakóterületen keresztül. A forgalomcsillapítás részeként a Kiscelli utcát is bevonták a Tempo 30 övezetbe, tehát 30 km/h lesz a megengedett legnagyobb sebesség, a San Marco és a Zápor utcai csomópontokban pedig sebességcsökkentő küszöböket építettek. A csomópontokban a gyalogos közlekedés biztosítására gyalogosvédő középszigetek létesültek, így ahol nincs kijelölt gyalogátkelőhely, ott is biztonságosan átkelhetnek a gyalogosok.

A tervek szerint a Pacsirtamező u., Nagyszombat utca, Árpád fejedelem útja és Árpád híd által határolt terület is 30 km-es körzet lesz, jobbkézszabállyal, sebességcsökkentő küszöbökkel. A közbeszerzési eljárás lefolytatása után a munka két ütemben zajlik majd, a második ütemre várhatóan a jövő évben kerül sor.

Hasonló forgalomtechnikai átalakításokra lehet számítani a Rozália utcában és környékén, itt is korlátozott sebességű területet alakítanak ki. A munka megkezdése a közbeszerzési eljárás lefolytatásától függ, a kivitelezést pedig már az időjárás is befolyásolhatja.

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság