Közmeghallgatáson a római-parti védmű tervei

Hírek
Közzétéve:

DSC_3926

A fákra is figyelnek a gátépítők

A vízparti fák védelmében átszabnák a tervezők a Római- parti mobilgát nyomvonalát, a helyi vendéglők érdekeit is szem előtt tartva – egyebek mellett ez derült ki az október 14-én a helyszínen tartott közmeghallgatáson, amelyet a Közép-Dunavölgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség szervezett.

Nincs vita abban, hogy a Duna egyre gyakrabban és mind nagyobb árhullámokkal támad rá a főváros védtelen pontjaira, ezért égető szükség van egy olyan védmű- rendszerre, amely megóvja az áradásoknak egyre sűrűbben áldozatul eső Római-partot, és vele együtt Észak-Buda frekventált lakó- és pihenőövezetét. A kérdés csupán annyi: hogyan építhető ki ez a gátrendszer hatékonyan, egyszersmind a helyiek és a turisták által is kedvelt természeti környezet legkisebb sérelmével?

A területen 1945 óta folyik árvízi védekezés, de nem átgondoltan, nem megelőző jelleggel, sokkal inkább az adott katasztrófahelyzetre reagálva: így volt ez többek közt a háború után, a dunai jégdugók miatt a HÉV-en túli területeket is elöntő áradáskor, az 1954-es és 1965-ös zöldárkor, és az 1978-as árvíz idején is.

A megoldás: mobilgát

A Tarlós István főpolgármester által 2010-től irányított fővárosi önkormányzat kezdetektől sürgeti a védelmi rendszer kiépítését, melynek prioritását a területet sújtó tavaszi árvíz is hangsúlyozta. Mint ismeretes, szakértők szerint a megoldást egy mobilgát-rendszer jelentené, amelyet a Római-part vonalában építenének ki. Az árvízvédelemi kérdésben szakhatóságnak számító Közép-Dunavölgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, valamint a fővárosi önkormányzat megbízásából hatásvizsgálatot folytató Erbo Plan Mérnöki Szolgáltató Kft. munkatársai a Római-parton tartott közmeghallgatáson mutatták be annak a tervezetnek a főbb vonalait, amelyet éppen az idei árvízi tapasztalatok és az azóta felmerülő lakossági észrevételek miatt részben módosítottak.

A céget képviselő Erdész Béla elmondta, a mobilgát-rendszert három szakaszban tervezik kiépíteni. A Pünkösdfürdő utca és a Sajtház közötti szakaszon lesz szükség a legtöbb beavatkozásra: itt területfeltöltéssel egyetemben tudják kialakítani a gát alapozását, valamint a rendszer elérését és karbantartását lehetővé tévő szerviz utat. Ilyen feltöltésre nem lesz szükség a Rozgonyi Piroska utcáig tartó második, illetve az onnan a Kadosa utcáig tartó harmadik szakaszon. Erdész Béla hozzátette, bár a part menti vendéglők nagyobb területet használnak, mint azt a korábban kiadott engedélyek lehetővé tennék, a tervezésnél ügyeltek arra, hogy a szervizút kialakítása ne sértse a vendéglátóegységek érdekeit. Hangsúlyozta: a tulajdonosok 98 százaléka mára már alá is írta a szükséges beleegyezési nyilatkozatot.

Több fa maradhat

A zöldfelületekért, elsősorban a fákért aggódókat Mári Zoltán nyugtatta meg – ugyancsak az Erbo Plan munkatársa -, aki arról tájékoztatott, hogy a módosított tervben különös figyelmet fordítottak a védendőnek nyilvánított fák megóvására. Fontos célkitűzésnek tartják például, hogy az első (északra eső) szakaszon is minél több fa a helyén maradhasson. A Rozgonyi Piroska és a Kadosa utca között csak néhány kis platánt kell eltávolítaniuk, amelyek méretüknél fogva még átültethetőek. A nagyobb fákat pedig elkerülik a szervizúttal.

A csapadékvíz- és a földalatti vizek elvezetéséről csatornarendszer gondoskodik. A szervizúttal párhuzamosan kialakítandó gerincvezetékre később azok az ingatlanok is rácsatlakozhatnak, amelyek jelenleg nem rendelkeznek ilyen közművel. Ez a szempont szintén rendkívül fontos, hiszen egy-egy áradáskor a felgyülemlett szennyvíz egy az egyben a Dunába ömlik, nem elhanyagolható környezeti károkat okozva.

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság

Kapcsolódó bejegyzések

Hírek
Közzétéve:

A Meggyfa utcai platán lett a 2023-as év fája

Hírek
Közzétéve:

Jótékonysági hangverseny az Őrzők Alapítvány támogatására

Hírek
Közzétéve:

Folyamatosan végezzük az úthibák javítását