A tervek szerint 15 veszélyeztetett helyzetű óbudai gyermek részvételével látogatást tesznek a Hősök terén, az esztergomi és a budapesti bazilikában, a budai várban, a Parlamentben és a Margitszigeten.
Az intézmény a gyermekek nyári vakációja alatt rendszeresen szervez programokat. Ilyen a balatoni- és az egyhetes napközis tábor, kirándulások, indulat-, agressziókezelési- vagy szocializációs tréning. Az új program – az eddigiek kiegészítéseként – a helytörténetre, a hazaszeretetre, az állam- és egyházi ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A programot megelőzte egy szükségletfelmérés, amelyet az intézmény tavalyi programjain résztvevő, zömmel veszélyeztetett helyzetű, többségében egyszülős háztartásban nevelkedő gyermekek töltöttek ki. A felmérés rámutatott arra, hogy nem ismerik megfelelően az ország, az állam- és egyház-, valamint az óbudai helytörténet szempontjából fontos helyeket. Például ez egyik kislány már hallott a Szent István-bazilikáról, de már nem tudta megmondani, hogy pontosan hol is található. Találóan úgy fogalmazott, hogy: „valahol a Flórián után”.A kérdőívet kitöltő, Belső-Óbudán élő gyermekek átlagosan 12, míg a békásmegyeriek 10 budapesti helyszínt ismertek a listán szereplő 22-ből. A felmérés arra is rámutatott, hogy a gyermekek szívesen vennének részt különböző csoportfoglalkozásokon, szabadidős eseményeken.
Az új program célja, hogy a gyermekeknek csoportfoglalkozáson alternatívákat nyújtson a szabadidő hasznos eltöltésére, személyiségük és állampolgári ismereteik fejlesztésére, társadalmi (iskolai) integrációjuk elősegítésére és helytörténeti ismereteik bővítésére.
A program alatt a gyermekek kikerülnek az általuk megszokott lakótelepi környezetből és öt, egynapos helytörténeti kiránduláson vesznek részt. Ezek a programok a magyar államtörténet egy-egy kulcsmozzanatára fókuszálnak: a honfoglalásra; az államalapításra; a királyi Magyarországra; a népképviseletre; a főváros kialakulására. Hangsúlyt helyeznek a csoportépítés egy-egy, a helytörténeti programhoz is kapcsolódó szakaszára.
A kirándulások témái és helyszínei
Nap | Téma | Csoportfoglalkozásszakaszai | Kirándulás helyszínei |
1. | A honfoglalás kora | megismerés szakasza | Hősök tere/Vajdahunyadvár/jáki kápolna |
2. | Az államalapítás kora | normák kialakítása | Esztergomi vár/bazilika |
3. | A királyság kora | csoportkommunikáció | Budai vár/ Sándor palota/Mátyás templom/Halászbástya |
4. | A népképviset, parlamentarizmus | konfliktusok a csoportban | Parlament/ Szent István-bazilika |
5. | Budapest kialakulása, városrészek egyesítése | csoportkohézió,szerepek a csoportban | Óbudai önkormányzat/ dunai városnéző hajóút/ margitszigeti kolostorok |
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Gyermek- és Ifjúsági Alapprogramban támogatott program a Gyermekjóléti Központtal és az Összefogás Óbudáért Egyesülettel kapcsolatba került gyermekek részvételével valósul meg.
(Bővebb felvilágosítás Szabóné Bánfalvi Katalin programvezetőtől kérhető a 06-20-576-9695-ös telefonszámon vagy a cstan.info@kszki.obuda.hu e-mail címen.)