Legkorábban csak öt év múlva készülhet el a Megyeri híd folytatása, a 10-es és a 11-es út részben alagútban futó összekötése, míg az M0-s körgyűrű M1-es autópályáig tartó szakaszára, vagyis a kör öszszezárására még tizenkét évet is várhatunk – ismertette a Megyeri híd közelgő átadása utáni jövőt egy minapi konferencián Berg Tamás, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumhoz tartozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője. Bár az elmúlt hetek hivatalos híradásai csupán arról számoltak be, hogy csaknem másfél évtizeddel a Lágymányosi híd átadása után hány sodronnyal kötik össze az új, 1862 méter hosszú dunai átkelő száz méter magas pilonjait Káposztásmegyer és Budakalász között, a szentendrei városházán azért gyűltek össze a fővárostól nyugatra és északra fekvő Duna menti települések, valamint számos civil szervezet, hogy megalapítsák az M0 Érdekvédelmi Egyesületet. Az egyesület célja, hogy egységben képviseljék érdekeiket az ősszel megnyíló új dunai átkelő okozta várható közlekedési fennakadások és környezeti károk ellen.Amint azt Dietz Ferenc, Szentendre fideszes polgármestere elmondta: az új híd megépülte üdvözlendő, ugyanakkor látható, hogy komoly környezetterhelést ró majd a településekre, mivel a 10-es és 11-es főút közötti szakasz a jelenlegi ütemezés szerint csak 2013-ra készül el. – Korábban több alkalommal is jeleztük a közlekedési tárcának problémáinkat, de érdemben szinte semmi nem történt, ezért célunk, hogy az M0-s út építését folytassák, s amíg ez nem történik meg, egyeztessünk, milyen további intézkedések szülessenek – tette hozzá.- Nem fogadhatjuk el, hogy csak legyintsenek a várható hatalmas tranzitforgalomra – utalt Kasza Péter, Piliscsaba polgármestere arra, hogy a közlekedési tárca képviseletében jelen lévő Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes kijelentette: a híd átadását követően nem számít jelentős forgalomnövekedésre. A településvezető az utakat az emberi test ereihez hasonlította, mint mondta, “ha az erekben baj van, annak trombózis a vége”.Török István lábatlani polgármester szerint, ha átadják az átkelőt, a Hungária körút forgalma meg fog jelenni a budai településeken. – A huszonnegyedik órában vagyunk, és biztos vagyok abban, ha a prognózisunk valóra válik, a települések engedetlenséget fognak tanúsítani – nyomatékosított.Thoroczkay Zsolt a megyeri átkelőt térségi, s nem országos hídként jellemezte, s nem értette, hogy a polgármesterek miért nem örülnek az új hídnak. Vancsó Géza leányfalui alpolgármester felvetésére, miszerint a közlekedésbiztonság megőrzése érdekében legalább jelzőlámpás csomópontokat építsen a tárca, azt felelte: pályázzanak a települések. – Nem pályáztatni kellene, hanem az államnak automatikusan építenie kellene a forgalomtechnikai berendezéseket – fakadt ki Sajtos Sándor, Tahitótfalu alpolgármestere. Egyetértett vele Küller János, Pilisborosjenő vezetője, aki elmondta: települése mindig is ellenezte a hidat, tartva a megnövekedő teherforgalomtól. – Jó lenne, ha végre felnőttként kezelnének minket. Átadják úgy a hidat, hogy a törvényben szereplő Szigetmonostor és Szentendre közti hidat meg sem építik, mi meg pályázzunk? – fakadt ki.Az egyesület nem vitatja a közlekedés fejlesztésének fontosságát, de tagjai egységesen azon az állásponton vannak, hogy mindez ne a térségben található településeken élők életminőségének rovására valósuljon meg. Céljuk továbbá, hogy a körgyűrű további szakaszainak és az érintett térség tehermentesítő és elkerülő útjainak megépítését támogatandó, koordinálják a szakmai munkát. Az egyesületet 18 önkormányzat és civil szervezet alapította, de később bármikor csatlakozhatnak hozzá a térség településeinek testületei.Bús Balázs (Fidesz) Óbuda-Békásmegyer polgármestere lapunknak elmondta: az egyik legnagyobb fővárosi kerület képviselő-testülete egyhangúlag csatlakozott a szövetséghez, ugyanis a körgyűrű bezáratlansága miatt a III. kerületre, elsősorban a békásmegyeri lakótelepet átszelő Szentendrei útra, illetve a Bécsi útra zúdul majd a sehova sem vezető híd tranzitforgalma.Ezzel tökéletesen tisztában lehetnek a fővárosi önkormányzat vezetői is, hiszen Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes lapunk kérdésére nemrég elismerte: 2009 januárjától fizetőssé tennék a pesti Hungária körgyűrűt a nehézgépjárművek számára, azaz gyakorlatilag kitiltanák a kamionokat. – Készül Budapest új teherforgalmi koncepciója, ez azonban nem vonatkozna Budára – tette hozzá.Bús Balázs szerint elképesztő, hogy Demszky Gábor főpolgármester hónapok óta nem válaszol az önkormányzat levelére, amelyben kezdeményezik, alakítsanak ki ideiglenes összekötést Aquincum magasságában, ugyanis az ide tervezett hídról hosszú évekre lemondott a főváros.Ismeretes, a balliberális városvezetés szinte minden hivatalos dokumentumában, a választási programban, a koalíciós megállapodásban, az úgynevezett Podmaniczky-tervben és a Budapest-szerződésben is szerepel az aquincumi híd ebben a ciklusban való megépítése, az ígéretek ellenére a beruházást nem támogatja a Gyurcsány-kormány, a főváros pedig minden lehetséges forrást az immár 600 milliárd forinthoz közelítő költségű négyes metró beruházására használ fel.Az óbudai képviselő-testületben egyébként az MSZP és az SZDSZ is évek óta következetesen kiállt a lakosságot is megnyugtató megoldásért, és 2007 elején egyezséget kötöttek a civil szervezetekkel, kiemelten a békásmegyeri Óbor-Kör Egyesülettel a két főút lakott területeket elkerülő, alagutas összekapcsolásáról. A beruházást vezénylő Nemzeti Autópálya Zrt. szerint az alagútfúrást legkorábban 2010-ben kezdhetnék el. Míg a híd megépítése több mint 60 milliárd forintba került, addig a körgyűrű bezárása legalább 70 milliárdot emésztene fel, és erre az állami feladatra egyelőre nincs fedezet.Az ügyet az SZDSZ-es Demszky Gábor szeretné politikai síkra terelni azzal, hogy az M0-s torzóért folyamatosan riválisát, Tarlós Istvánt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjét támadja. A főpolgármester szerint Tarlós akadályozta volna a nyomvonal elfogadását, ám mint említettük, a kerületben élők érdekében a helyi politikai pártok egységesen felléptek az önkormányzati törvény szellemében, mint ahogy Hagyó Miklós is megjegyezte az agglomeráció veszélyeztetettségével kapcsolatban: “Mi kizárólag a fővárosiak érdekeit képviseljük.” Derce Tamás, Újpest polgármestere azonban utóbbit is kétségbe vonva leszögezte: ha az illetékesek a Megyeri híd átadásáig nem építik meg a kerületiek biztonságát szavatoló legkevesebb négylámpás csomópontot, az önkormányzat megtagadja majd az átkelő szakhatósági engedélyét, és kész bíróság előtt is vállalni döntését.
Magyar Nemzet
Szabó Zsolt-Velkei Tamás