A konzultáció során az Önkormányzat szakemberei is kifejtették álláspontjukat a tervezett óbudai tömegközlekedési változásokkal kapcsolatban, az észrevételek összeállítása során figyelembe vették a hivatalhoz érkezett javaslatokat is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselői hangsúlyozták a megbeszélésen, hogy a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervek még változhatnak, a végleges hálózat kialakításánál figyelembe veszik a társadalmi egyeztetés és az Önkormányzat képviselőivel folytatott megbeszélés során beérkezett javaslatokat. A bevezetés előtt a módosított terveket újra egyeztetik majd a BKK és a kerület képviselői.
Változik Óbudán a tömegközlekedés
A BKK tájékoztatása alapján a budai fonódó villamoshálózat kialakítása hamarosan befejeződik, az óbudai szakaszon december 23-án elindulhat a menetrend szerinti közlekedés. A Bécsi úton a korábbinál sűrűbben járnak majd villamosok. Az itt közlekedő 17-es villamos útvonala meghosszabbodik a Széll Kálmán téren keresztül az Alkotás utca és a Fehérvári út felé, és egészen a Savoya Parkig közlekedik. A Bécsi úton jár majd a továbbiakban a Batthyány tértől meghosszabbított 19-es és 41-es villamos is. A járatokon modern, alacsonypadlós szerelvényekkel is lehet majd utazni. Az egységes rendszerbe szervezett budai villamos vonalakhoz kapcsolódóan változások lesznek a buszjáratok közlekedésében is. A BKK terveit ide kattintva találja meg.
A buszjáratok útvonalának módosítását alapvetően nem ellenzi az Önkormányzat, azonban fontosnak tartjuk változások ütemezett bevezetését.
A cikkben szereplő térképeken a BKK társadalmi egyeztetésre bocsátott tervei láthatóak. A járatok számára kattintva a térképek a BKK weboldalán nagyítható formában is megnézhetőek.
86-os buszjárat és a tervezett 9/A járat
A BKK tervezetében a 86-os buszjárat megszüntetése szerepel, ezzel a lépéssel azonban Kaszásdűlő térsége és a Batthyány tér közötti közvetlen, átszállásmentes tömegközlekedési kapcsolat is megszűnne.
Az Önkormányzat fontosnak tartja, hogy megmaradjon a térségben élők számára a Batthyány tér közvetlen elérhetősége, különös tekintettel az M2 metró kapcsolatára. A tervezett 9/A járat esetében azt javasoljuk, hogy továbbra is a Bogdáni út legyen az óbudai végállomás, valamint a Nyugati pályaudvar helyett a Batthyány térig közlekedjen a járat.
160-260 járatok
A Csúcshegy, valamint a külső Bécsi út, és Békásmegyer felől közlekedő 160-as és 260-as járatok útvonalának rövidítése várható, amivel a Bécsi úti villamos és az autóbuszok párhuzamos üzemelésének elkerülése a cél. A tervezet szerint az Óbudai Rendelőintézetig járnának a buszok, a továbbutazóknak az új villamosjáratokkal átszállásmentes kapcsolatot kínálnának Újbuda felé.
Az Önkormányzat a járatok rövidítésének okát elfogadja, azonban a tervezett Vihar utcai útirányt nem, ugyanis a Vihar utca infrastruktúrája nem alkalmas a nagyméretű autóbuszok kiszolgálására. Javasoltuk a járatok Bogdáni útig közlekedését, azonban a Vihar utca helyett a Szentendrei úton keresztül. Az Önkormányzat képviselői kiemelték azt is, hogy fontos lenne biztosítani a Szent Margit Kórház átszállásmentes elérését is.
218-as járat
A Bécsi út új nyomvonalának megépülése után, illetve a Bécsi út – Aranyvölgyi út közúti-vasúti csomópont lezárása miatt szükséges a 218-as járat útvonalának módosítása. A BKK tervezetében szereplő nyomvonal nem biztosítja az érintett terület megfelelő kiszolgálását, mert megnövekedett gyaloglási távolsággal kell számolni.
A kerület elvárása ezzel kapcsolatban, hogy az Ürömhegyen és Aranyhegyen élők utazási igényeit hangsúlyosan vegyék figyelembe az építkezési munkák idején érvényes átmeneti közlekedési helyzet megoldása és az új útvonal tervezése során.
Kolosy tér
A BKK javaslatában jelentősen megnőne a Kolosy téren keresztül üzemelő járatok száma. Erre közlekedne a meghosszabbított 29-es, a 111-es és a 65-ös autóbusz.
Az Önkormányzat a járatok útvonalának meghosszabbítását, azonban felhívtuk a BKK képviselőinek figyelmét arra, hogy a Kolosy téri közúti csomópont már most is túlterhelt.
A 29-es és a 134-es járatot a tervek szerint összekötik, az így kialakuló, meghosszabbított útvonalú 29-es busz eléri a Sujtás utcát, valamint a Római úti lakótelepet, ezenkívül Békásmegyer felé az Emőd utcát is. Ez a járat csatlakozási lehetőséget biztosít a fonódó villamosokhoz. A busz tervezett útvonala Hűvösvölgy felől a Kiscelli utcától Békásmegyer, Újmegyeri térre hosszabbodik, viszont nem érinti Szentlélek tér H végállomást, valamint az Árpád fejedelem útját. Hűvösvölgy felé nem érinti a Szentlélek tér, Serfőző utca, Tímár utca és a Szépvölgyi út megállókat. A tervezett új 29-es busz a Flórián tértől a 134-es busz útvonalán közlekedik több módosítással. Békásmegyer felé betér a Sujtás utcába, valamint Aquincumtól a Czetz János közig a Pók utca–Nánási út–Emőd utca útvonalon jár. Hűvösvölgy felé a Monostori úttól a 106-os busz útvonalán éri el Aquincumot.
A 106-os busz útvonala is változna, mivel a BKK tervei szerint nem érinti a továbbiakban a Sujtás utcát. A 106-os busz ezentúl késő este és hétvégén nem közlekedik, mivel megállóit a 29-es és a 34-es buszok is kiszolgálják. A módosítások révén hétköznap a Római úti lakótelep sűrűbb kiszolgálást kap, mivel csúcsidőben 5, hétköznap napközben 7-8 percenként indul majd buszjárat. Mindemellett közvetlen kapcsolat épül ki Békásmegyer, Csillaghegy és a Kolosy tér felé is a lakótelep felől.
A lakótelepet érintő járatmódosítások ésszerűek és támogathatóak a kerület részéről is, de fontos, hogy a társadalmi egyeztetés során kapott véleményeket és az ott lakók véleményét figyelembe kell venni a járatok útvonalának és menetrendjének véglegesítésekor.
Összegezve a tárgyaláson elhangzottakat, az Önkormányzat a felszíni közlekedés módosításának ütemezett, több részletben történő bevezetését javasolja, értékelve az utazások során kapott tapasztalatokat. A jelenlegi tervek még nem véglegesek, az egyeztetés folyamatos a BKK és az Önkormányzat között a tömegközlekedési változások kapcsán. Ahogy korábban is, a tömegközlekedéssel kapcsolatos lakossági észrevételeket, panaszokat a jövőben is továbbítjuk a Budapesti Közlekedési Központ felé, de érdemes azokat a BKK részére közvetlenül is eljuttatni.