Budapesten – a környező, hasonló méretű nagyvárosokhoz képest – magas a közlekedésbiztonsági kockázat, áltagosan heti egy ember veszti életét a közutakon. A közlekedésbiztonság javításának egyik pillére a gépjárműforgalom mértékének és sebességének csökkentése, amely egyben a klímavédelmi célok megvalósítását is segíti.
A sebességcsökkentés egyik elsődleges célja a súlyos és halálos kimenetelű balesetek megelőzése, valamint a közlekedésből eredő zaj- és légszennyezés mértékének csökkentése.
A balesetek kimenetele szempontjából a sebesség döntő tényező: míg 30 km per órás sebességgel csupán 5, 50 km per órás sebességgel már 50 százalék az esélye annak, hogy a gyalogos nem éli túl a balesetet. 70 km per órás sebesség esetén pedig gyakorlatilag elkerülhetetlen a tragédia.
A mintaprojekt részeként azokon a szakaszokon, ahol a lakóházak az útpályához közel találhatók – vagyis a Vörösvári úton és a Szentendrei út elején (a Flórián tértől a Bogdáni útig) – a megengedett legnagyobb sebesség 60 km/h-ról 50 km/h-ra csökken, amelyet a jelzőlámpák megfelelő összehangolása biztosít.
A kozossegitervezes.budapest.hu oldalon 2020. augusztus 20-ától érhető majd el az a kérdőív, amelyen minden környéken élő és közlekedő lakos elmondhatja, milyen változásokat tapasztalt a forgalomcsillapítás próbaidőszaka alatt.