Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója azt mondta, hogy az alkalmazás megkönnyíti a mentők riasztását és az ő munkájukat is, mert a diszpécser azonnal látja az előre feltöltött egészségügyi adatokat és a bajban lévő pontos helyzetét. Az alkalmazás elsősegélynyújtáshoz szükséges információkat is tartalmaz, és egyebek mellett megmutatja a segítségre szorulóhoz legközelebb eső gyógyszertárt, egészségügyi ellátóhelyet is – ismertette. A főigazgató hangsúlyozta: az OMSZ-nek jelenleg a technológia fejlődése jelenti a legnagyobb kihívást, a következő öt év legfontosabb célja ezért az, hogy a technológia vívmányait használva könnyebbé tegyék a mentők munkáját.
Az applikációt kifejlesztő cég vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy az alkalmazás a legkritikusabb pillanatokban nyújt segítséget. Gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a segélyhívást, hiszen egy gombnyomással hívhatók a mentők, és a bajbajutottak gyors, pontos megtalálását is segíti. Kifejtette: az applikáció Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban már működik, ikonos kialakításának köszönhetően pedig az is tudja használni, aki nem beszéli az adott nyelvet vagy állapota miatt nem tud beszélni.
Az alkalmazás Android és iOS rendszeren is elérhető, valamint minden mobilhálózaton működik. A híváskezdeményezés és az adatküldés ingyenes. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: az innováció nem ér semmit, ha nem elérhető széles körben, a cég ezért arra törekszik, hogy az innovatív technológiai megoldásokat a közjó szolgálatába állítsa. Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban eddig már több mint egymillióan töltötték le az életmentő applikációt. A magyar alkalmazással ezekben az országokban is lehet segítséget hívni.
Az SMS-es regisztrációt követően ajánlott kitölteni a személyes felhasználói profilt, vagyis megadni a születési évünket, a TAJ-számunkat és az állandó lakcímünket. Ezenkívül bevihetjük a rendszerbe, hogy milyen betegségünk van, milyen gyógyszereket szedünk, mire vagyunk allergiásak és hogy milyen idegen nyelvet beszélünk. A kismamák akár a várandóságukkal kapcsolatos adatokat is eltárolhatják a profiljukban.
Ha nagy a baj, elegendő a kijelző közepén lévő piros “MENTŐK” gombra rányomni – a véletlen riasztások elkerülése végett a virtuális gombot 3 másodpercig nyomva kell tartani. Ennek hatására azonnal hívás indul a mentők felé és a diszpécser már az előtt látja a velünk kapcsolatos információkat, így például a pontos tartózkodási helyünket és a fentebb sorolt adatainkat, hogy mi megszólalnánk a telefonban.
A hívás természetesen ingyenes, valamint a 4G hálózaton keresztül történő adattovábbításért sem kell fizetni. Amennyiben olyan helyszínen kerülünk bajba, ahol nincs mobilnet, az alkalmazás SMS-ben továbbítja adatainkat a központ felé. A fejlesztők azokra is gondoltak, akik esetleg valamilyen okból kifolyólag nem tudnak beszélni, ők vészhelyzetben a kijelzőn megjelenő és jól látható ikonok lenyomásával küldhetnek specifikus vészjelző üzeneteket a központba.
kiemelt kép: MTI/Mónus Márton