Az A-Híd Zrt. az Aranyhegy Konzorcium vezető tagjaként (a Vasútépítők Kft. és az A.F. Wiebe GmbH & Co. KG. konzorciumi társakkal) végzi az Északi Duna-híd – Pilisvörösvár vasútvonal felújítás kivitelezését. A munkák előrehaladásáról, illetve a projekt jelenlegi állapotáról ad tájékoztatást a Hídépítők magazin 2013/3. száma.
A projektről általában
A projekt keretében megvalósul a vonalszakasz (1. kép) kétvágányúsítása Aquincum megállóhely és Pilisvörösvár állomás között. Új megállóhelyek (Aquincum, Aranyvölgy, Szélhegy, Vörösvárbánya) épülnek P+R parkolókkal, valamint megújulnak a csatlakozó országos és helyi utak. A vasút-, út-, és műtárgyépítési munkákhoz szükséges közműkiváltási munkák is a projekt része, valamint minden kapcsolódó új építésű közműhálózat (távközlés, térvilágítás, stb.) kivitelezése is. Cégünk érdekkörébe a konzorciumon belül a műtárgyépítési, vasúti alépítményi, illetve a kábel- és közműkiváltási munkák tartoznak.
A kezdeti – szerződéskötést megelőző, illetve munkaterület átvételével kapcsolatos – nehézségek után 2013 tavaszán végre megkezdődhettek a kivitelezési munkák. A vágányzár kezdetét követően a Vasútépítők Kft. elbontotta a meglévő vasúti pályát, majd elszállította a régi, elszennyeződött zúzottkő ágyazatot, valamint elbontotta a használaton kívüli régi épületeket. Ezek után kezdődhettek meg cégünk érdekkörébe tartozó munkák.
Műtárgy bontási és építési munkák
A több mint 14 kilométeres vonalszakaszon ötven kisebb-nagyobb műtárgy bontását, felújítását és építését végezzük. A kétvágányúsítás miatt a szakasz legnagyobb részén töltésszélesítést kell építeni, így a meglévő műtárgyaknak csak igen kis részét gazdaságos felújítani/átépíteni. Ennek következtében a régi műtárgyak nagy része elbontásra került, és ezek helyére teljesen újak épülnek. A munkaterület átvétele után alvállalkozónkkal (G-Híd Zrt.) hozzákezdtünk a meglévő elbontandó műtárgyak bontásához, amelyek közül a legjelentősebb a Szentendrei úti vasúti felüljáró régi acélszerkezetének leemelése volt.
Az Északi Duna-híd – Óbuda szakaszon a Dunán levonuló júniusi árvíz, valamint a régészeti feltárások által akadályoztatva is haladtak a műtárgyépítési munkák. A szakaszon található mindhárom hídnak (Nánási úti vasbeton híd, Jégtörő utcai felüljáró, Aranyhegyi patak hídja) elkészült az alapteste, jelenleg a hídfők és szárnyfalak készülnek. A Jégtörő utcai felüljáró acélszerkezetének (Hídtechnika Kft.), valamint az Aranyhegyi patak híd tartóbetéteinek (Gyárépszer Kft.) gyártása is folyamatban van, és a tervek szerint augusztus végéig befejeződik.
Óbuda és Pilisvörösvár között főként kisműtárgyak találhatók, amelyek közül a régiek bontása nagyrészt megtörtént, az új kerethidak többsége is megépült részben vagy teljesen.
Ezen a szakaszon a műtárgyépítést (és a többi munkát is) nagyban hátráltatják a kisajátítási problémák, amelynek következtében több helyen még nem kaptuk meg a munkaterületet a megrendelőtől. Solymár állomáson az előkészítő földmunkával elkezdődött az állomás és a P+R parkolót elválasztó vasbeton szögtámfal kivitelezésének első üteme. Pilisvörösvár állomás környezetében a 10. számú főút és a vasút számára egy különszintű csomópontot építünk, aminek része egy résfallal határolt aluljáró, egy tartóbetétes vasúti híd, valamint egy vasbeton gerendás híd. A legsürgetőbb feladat itt a Piliscsaba felőli átjárhatóság biztosítása, ennek megfelelően a vasúti híd alépítményét képező résfalszakasz építése a végéhez közeledik, hogy fogadni tudja a híd felszerkezetét. Ezzel párhuzamosan készül az állomás megközelítését szolgáló lépcsőház valamint liftakna, illetve résfalas alvállalkozónkkal (HBM Kft.) folytatódik az aluljáró többi részének résfalépítése. A Pilisvörösvár állomás környezetében (Pilisvörösvár 1 és 2 támfal, Mátyás király út talajtámfal) a támfalépítési munkák is megkezdődtek (Gradex Kft.) az előkészítő földmunkákkal.
Több műtárgy (Pók utcai és Gázgyár utcai támfalak, 12. számú lemezhíd, Solymári szögtámfal második üteme) esetén problémát jelentenek a fonódó idegen közművek, amelyek miatt a fenti műtárgyak kivitelezését egyelőre nem tudtuk elkezdeni
Alépítményi munkák
Az A-Híd Zrt. érdekkörébe tartozik a teljes szakasz vasúti alépítménye, amely magába foglalja a megmaradó nyomvonalakon a töltés felújítását, szélesítését, valamint a nyomvonal korrekciókban új töltés építését. A meglévő megállók, állomások környezetében, illetve az Északi Duna-híd és Óbuda állomás között a vasúti nyomvonal a régi helyén marad. A nyíltvonali szakaszokon (Óbuda-Solymár és Solymár-Pilisvörösvár között) azonban több jelentős korrekció található. Utóbbi helyeken még nem tudtuk megkezdeni a kivitelezést, mivel a kisajátítási problémák miatt még nem kaptunk munkaterületet. A nyomvonal korrekciókat leszámítva az alépítményi munkák a zúzottkő elhordását követően folyamatosan haladnak. Óbuda vasútállomáson az erősítő réteg teljesen készen van,a védőréteg építés folyamatosan halad, ennek megfelelően a munkaterületet folyamatosan adjuk át a Wiebe-Vasútépítők Kft.-nak zúzottkő alsó ágyazat készítésre szivárgók építése is a végéhez közelít, az I. vágány kivételével készen van.
Északi Duna-híd – Óbuda között a töltésszélesítések elkészültek, részben az erősítőréteg is. A Pók utcai és Gázgyár utcai támfalak megépüléséig a Duna és a Szentendrei út közötti töltésmagasítást nem tudjuk megkezdeni. Pilisvörösvár állomáson az alépítmény szintén elkészült erősítőrétegig, itt is rövidesen elkészül a védőréteg, így itt is átadjuk a munkaterületet a konzorciumi társunknak. Alvállalkozóink a Duna-híd – Óbuda szakaszon a Gradex Kft., Óbudától Pilisvörösvárig a Hídtransz Kft.
Kábel- és közműkiváltási munkák
Szintén az érdekkörünkbe tartoznak a teljes szakaszon a kábel- és közműkiváltási munkák, valamint az új építésű közművek. Jelentősebb kiváltások, közműépítések eddig Pilisvörösvár területén történtek. Ezen kívül augusztus folyamán elindult a nagy nyomású, FGSz Zrt. által üzemeltetett gázvezetékek kiváltása, amely négy helyen keresztezi a vasútvonalat (6. kép). Közműves alvállalkozóink az Aranyhíd Konzorciumot alkotó G-Híd Zrt. és Pannon Nívó Zrt.
Határidők
A megrendelővel (NIF Zrt.) kötött szerződésünk szerint a vonalszakaszon a teljes vágányzár 2014. április 15-ig tart, a projekt véghatárideje pedig 2014. május 30. Azonban a pályaépítési munkák határideje és a Konzorcium munkaterület átadása a biztosítóberendezést telepítő vállalkozónak eredetileg 2013. november 30. Ennek megfelelően a vasúti nyomvonalba eső műtárgyaknak és az alépítményi munkáknak van a legmagasabb prioritása, a kapcsolódó útépítési és közműépítési munkákra több idő áll rendelkezésre. A fenti határidők a már említett kisajátítási problémák, illetve közműkiváltás nehézségei miatt nem lesznek tarthatók. Ezen kívül hátráltatta a munkavégzésünket a júniusban a Dunán levonuló rekord árhullám, amelynek következtében a Duna és Óbuda állomás között több mint egy hónapig le lett állítva a munkavégzés.
Hol tartunk most?
A fenti problémák miatt a teljes vasúti pályaszakasz átadása késni fog. Jelenlegi legsürgetőbb feladatunk, hogy biztosítsuk az átjárhatóságot Pilisvörösvár állomásra, amelyhez szükséges a tartóbetétes vasúti felüljáró, illetve a komplett alépítmény megépítése. A szakasz másik végén a fő cél az átjárhatóság biztosítása az Északi Duna-hídtól kezdve Óbudáig. A fenti két állomáson a mielőbbi forgalomba helyezés azért szükséges, mert az Óbuda – Pilisvörösvár közötti szakasz elkészültéig a MÁV Zrt. az üzemeltetést Pilisvörösvár – Óbuda vagy Pilisvörösvár – Bp. Nyugati pu. között közlekedtetett pótlóbuszokkal tervezi megoldani. Az újság következő számában remélhetőleg már megindult vasúti forgalomról számolhatunk be ezeken a szakaszokon.
Hegyessy Gergely (Hídépítők magazin 2013/3.)