Ahogy partnerünk, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány nemrégiben közzétett közleményében szerepel, a Barnahus-modellt országosan elérhetővé teszik, és hivatalos módszertanná válik országszerte. Az alapítvány erről tett elérhetővé most részletes anyagot.
Mint írják, az Izlandról Magyarországra adaptált Barnahus-modell komplex szolgáltatást nyújt az abúzus gyermekáldozatainak a gyermekbarát igazságszolgáltatás és a gyermekvédelem együttes munkájával. A szombathelyi Barnahus-szolgálat 2016-ban nyitotta meg a kapuit, és azért dolgozik, hogy a gyerekek érdeke érvényesüljön az igazságszolgáltatásban.
A Barnahus (ejtsd: barnahus) izlandi szó, jelentése: gyerekház. A fogalom arra az először Izlandon létesült házra utal, amely a gyermekbarát kihallgatószobákkal egy multidiszciplináris és szervezeteket átfogó megközelítést képvisel.
A Barnahus-modell lényege, hogy a szexuális abúzus áldozata vagy szemtanúja, az érzelmileg súlyosan elhanyagolt vagy fizikailag súlyosan bántalmazott gyermek által elmondottak kulcsfontosságúak a velük szembeni visszaélések büntetőjogi, gyermekvédelmi és terápiás célú feltárása és kivizsgálása szempontjából.
Tehát amit a gyermek átélt, és amit arról legelőször elmond vallomásként, az nemcsak (ha megtörtént már a feljelentés) a nyomozati szakban bizonyíték erejű és elengedhetetlen a vádemeléshez, illetve a későbbi ítélethozáshoz, hanem a gyermek súlyosan traumatizált és összetört lelkének gyógyításához is kulcsfontosságú.
Ezért egy abúzusgyanús gyermek vallomásának a felvétele, az ő első alkalmas meghallgatása nem mindegy, hogyan, milyen körülmények között és milyen eszközökkel történik.
A Barnahus-módszer bizonyítékokon alapuló gyakorlatra épül, beleértve az igazságszolgáltatási eljárásrendeket, a terápiás beavatkozásokat, az orvosi vizsgálatokat, az utánkövetést, az adatfeldolgozást és a tudományos kutatást is. A Barnahus célja egyértelmű: minden érintettnek koordinált és hatékony választ kínál gyorsan, időveszteség nélkül, megakadályozva a nyomozás és a bírósági eljárások során ma még bekövetkező retraumatizálódást.
A Barnahus-szolgálat ún. egyablakos ügyintézési módszert nyújt az interagency jegyében, összefogva és együttműködve már most a rendőrség, a szociális szolgáltatók, gyermekvédelem, szakszolgálatok, a gyámhivatal, a testi, lelki egészségügyi szolgáltatók szakembereivel, és a közeljövőben, változtatva a szokásjogokon, remélhetőleg már az ügyészi és a bírói részvétellel is.
2019. január 1-től az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról [Gyvt.] a 61. paragrafusban legitimmé tette a szombathelyi Barnahus-szolgálat működését, így a szolgálat 2019. január 1-től kizárólag hivatalos kirendelésre végez Barnahus-vizsgálatokat.
A 2021 elején kiadott, 1046/2020 (II. 18.) Kormányhatározat értelmében az Emberi Erőforrások Minisztériumának, az Igazságügyi Minisztériumnak és a Belügyminisztériumnak, a Legfelsőbb Ügyészség, az Országos Bírói Hivatal, az ORFK és a Pénzügyminisztérium közös fejlesztési stratégiája, hogy támogassa a további Barnahus-modell szerinti szolgáltatások infrastrukturális feltételeinek megteremtését és működését az országos lefedettség biztosítása érdekében.
A kormányhatározat kimondja azt is, hogy a nyomozási cselekmények és a büntetőeljárások időtartamának csökkentését kell elérni: a gyermekbarát igazságszolgáltatásban ezt a célt jelenleg a Barnahus-szolgálat tudja teljes körűen biztosítani. Az új stratégia és elköteleződés hosszú távú célja, hogy minden megyében legyen egy Barnahus-szolgálat, amit a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat (TEGYESZ) működtet.
Az abúzusgyanús gyermekek vizsgálatáról, a rendőrség és a gyermekvédelem együttműködéséről további részletek a HINTALOVON GYERMEKJOGI ALAPÍTVÁNY oldalán olvasható cikkben érhetők el.
A Barnahus hivatalos magyarországi oldala
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat együttműködése a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal a helyi gyermekvédelmi rendszer megerősítése érdekében.
Az alapítvány kampánya a szülők digitális tudatosságáért.