Budapest Főváros Önkormányzata 2020-ban elindította a fővárosi részvételi költségvetés próbaévét. A főváros az éves költségvetéséből 1 milliárd forintot különített el részvételi költségvetésre, amelynek felhasználásáról a budapestiek által beküldött ötletek alapján 2021 tavaszán a város lakói döntenek. A döntésben a nyilvános szavazás mellett szerepe lesz a budapesti polgárokból álló részvételi költségvetési tanácsnak is.
A részvételi költségvetési tanács tagjai arra kapnak lehetőséget, hogy segítsenek jóváhagyni az önkormányzat által előzetesen már leellenőrzött és megvalósíthatónak talált ötletek közül azokat, amelyek rákerülhetnek a szavazólapra. Ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy valóban a város lakóinak megfelelő projektek valósuljanak meg.
Minden, Budapesten élő, dolgozó vagy tanuló, valamint budapesti civil szervezet által delegált, 18. életévét betöltött személy jelentkezhet a tanácsba, amelynek tagjait a jelentkezők közül sorsolással választják ki.
Mi a részvételi költségvetési tanács tagjainak konkrét feladata?
- A beérkezett projektek osztályozása megadott szempontok szerint (ezt a tanács tagjai önállóan végzik).
- A legkevesebb pontszámot kapott vagy a legellentmondásosabb megítélésű ötletekkel kapcsolatban javaslattétel (közösen, vezetett megbeszélések keretében).
Miért jó ez Budapestnek?
- Biztosítja, hogy a részvételi költségvetésre elkülönített pénz felhasználásáról valóban a budapestiek döntsenek.
- Minél többféle ember vesz részt a döntésekben, annál jobban fogják azok szolgálni Budapest sokszínű lakosságát.
- A részvételi költségvetés során a város lakói jobban beleláthatnak a város működésébe, a döntések mögött álló fejlesztési, pénzügyi logikába. Egy erős városnak pedig szüksége van tájékozott, aktív polgárokra.
Mennyi munkát jelent ez?
- A beérkezett és az első rostán fennmaradt ötletek önálló osztályozása körülbelül 1 munkanapot vesz igénybe (rugalmas időbeosztásban).
- Az ötletek közös, vezetett megbeszélések formájában történő átbeszélése és az ezekkel kapcsolatos javaslattétel egy hétvégét, vagyis két napot vesz igénybe.
A járványhelyzetre tekintettel a részvételi költségvetési tanács ülései internetes formában zajlanak majd. Ehhez szükség lesz egy számítógépre, valamint internetkapcsolatra, mikrofonra és kamerára. Amennyiben valaki részt szeretne venni, de a fenti technikai feltételeket nem tudja biztosítani, akkor is érdemes jelentkeznie, mivel a Főpolgármesteri Hivatal igyekszik lehetővé tenni mindenki számára a részvételt.
A tanács fővédnöke Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes.
Jelentkezési határidő: 2021. február 21. (vasárnap).
Magánszemélyként ezen az online jelentkezési lapon jelentkezhet, vagy telefonon a 06 1 999-9242-es telefonszámon. Civil szervezet delegáltjaként, kérjük, ezt a jelentkezési lapot töltse ki: jelentkezés civil szervezet delegáltjaként.
A jelentkezőket 2021. március 1-ig értesítik, hogy bekerültek-e a sorsolás útján kiválasztott tanácstagok közé.
A jelentkezést megelőzően kérik, hogy mindenki olvassa át a részvételi költségvetés tanácsának részletes felhívását.
Várják mindenki jelentkezését, Ön is hozzájárulhat ahhoz, hogy Budapest még jobb hely legyen.