Milyen lesz kerületünk a közeli és távolabbi jövőben?

Hírek
Közzétéve:

A beszélgetésen részt vett Czeglédy Gergő, Óbuda-Békásmegyer városfejlesztésért és településképért is felelős alpolgármestere, valamint a kerület integrált településfejlesztési stratégiáját megalkotó Magyar Urbanisztikai Tudásközpont képviseletében: Szkordilisz Flóra és Varga Zsolt.

Tavaly augusztusban kezdődött a stratégia megújítása, melybe a lakosság is bevonásra került: többek között 11 szomszédsági találkozó, 5 fókuszcsoportos beszélgetés és 3 kérdőívezés segítségével az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Kft. összegyűjtötte a kerületiek véleményét, elképzelését.

Most ismét elindult egy két hetes időszak, amelynek során a lakosság véleményezheti az elkészült stratégiát, mely a vélemények alapján kerül véglegesítésre. A véleményeket 2021. június 15-ig várja a Városfejlesztési Kft. az info@obv.hu címen.

Czeglédy Gergő alpolgármester a beszélgetés elején elmondta: „vannak olyan projektek a kerületben, amelyekre mi, kerületiek is hatással vagyunk. Ilyen többek között a gyermekszakrendelő létrehozása, valamint a meglévő szakrendelők fejlesztése, P+R parkolók kialakítása, valamint új bérlakások építése. Ugyanakkor vannak olyan beruházások, például a HÉV fejlesztése, vagy a gázgyári kármentesítés, amelyhez megadunk minden segítséget, de az adott fejlesztés nem a mi önálló feladatunk.”

Varga Zsolt, a stratégia egyik megalkotója szerint, aki maga is kerületi lakos, a III. kerület egyik legnagyobb probléma a közlekedés, ezen belül is az agglomerációs nyomás. Ennek megoldása lehet egyrészt egy versenyképes közösségi közlekedés (HÉV, vasút, buszok, új megállóhelyek) kialakítása, valamint olyan „intermodális csomópontok” kialakítása, amelyek kényelmes átszállást biztosítanak az egyéni és a közösségi közlekedési eszközök között. Természetesen ezekhez kapcsolódnak a P+R parkolók fejlesztése, az M0 befejezése, valamint az Aquincumi híd esetleges megépítése is.

A beszélgetésben részt vevők elmondták: az utóbbi 5-6 évben megduplázódott hazánkban a személygépjárművek száma.

Ezen belül Óbuda-Békásmegyeren másfél év alatt 5 százalékkal nőtt a bejelentett autók száma. A járványügyi intézkedések miatt 2020-tól a gépjárműadó-bevétel már nem a kerület kasszájába érkezik, ugyanakkor a megnövekedett autóforgalom kapcsán a bevétel elmarad, a kiadás azonban jelentősen megemelkedik. Óbuda-Békásmegyer Önkormányzatnak folyamatosan növekszik a városüzemeltetési kiadása az útjavítások miatt, valamint a levegő minősége is romlik. A parkolási probléma egyre nagyobb Budapesten, így a III. kerületben is, sok esetben pedig a lakosság kéri az önkormányzatot a fizetős parkolási zónák bővítésére, mert a nem fizetős övezetekben lévő utcákban a helyben élők sem találnak parkolóhelyet.

A stratégia a mikromobilitási közlekedés elterjesztésének keretében komolyan foglalkozik a kerékpáros közlekedés lehetőségeivel is, azzal, hogy hogyan lehet a megnövekedett autóforgalmat a kerékpáros közlekedés irányába elmozdítani bicikliutak és kerékpártárolók kialakításával.

Kérdésként érkezett a kerületi parkok fejlesztése, mely kapcsán Czeglédy Gergő ismertette, hogy jelenleg több, mint ötven játszóteret üzemeltet a kerület, és tervezés alatt van további egy a Kiscelli parkban és Kaszásdűlőn is, valamint a Folyamőr utcában a Waterfront City is kialakít egyet az építkezések befejeztével. Az önkormányzat szorgalmazza, hogy az ingatlanfejlesztések kapcsán a befektetők a közterületek fejlesztésével járuljanak hozzá a kerület fejlődéséhez.

Az alpolgármester elmondta az is, hogy Óbuda-Békásmegyeren nincs jelentős mennyiségű irodaház, sem bevásárlóközpont, amely adóbevételeket eredményezne a kerület számára, és ami így megkönnyítené a kerület fenntartását. Az önkormányzat célja azonban a jövőre nézve is az, hogy minél több zöldterület és minél kevesebb új lakópark legyen a kerületben, ugyanakkor fontos tudni, hogy az ingatlanfejlesztéseket engedélyező építési hatóság nem az önkormányzathoz, hanem a kormányhivatalhoz tartozik.

A stratégia további témáiról, klímaváltozásról, energetikai kérdésekről, okos város technológiákról június 2-án, szerdán este tovább beszélgetnek a résztvevők.

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság