Érdemes minél előbb igényelni a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) az otthonfelújítási támogatáshoz szükséges adóigazolást. A tapasztalatok szerint sokan hibásan nyújtják be kérelmüket, ezért ők csak később kaphatják meg a dokumentumot.
Az év végéhez közeledve a családok otthonfelújítási támogatása miatt egyre többen nyújtják be a NAV-hoz a „nullás igazolás” iránti kérelmet. A pályázat feltétele ugyanis, hogy az adózónak nem lehet 5 000 forintnál több NAV-nál nyilvántartott köztartozása. A Magyar Államkincstárhoz benyújtott otthonfelújítási támogatás iránti kérelemhez 15 napnál nem régebbi NAV által kiállított adóigazolást kell mellékelni, kivéve, ha a támogatást igénylő szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban (KOMA).
Az igazolás kiállításának határideje alapesetben 6 nap, de például adateltérésnél, hiányos adatoknál, vagy tartozás esetén a NAV az adózót az eltérés, hiányosság, illetve a tartozás rendezésére szólítja fel, ami az ügyintézési határidőt akár 30 nappal is meghosszabbíthatja.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek a kérelmet benyújthatják:
- ügyfélkapun keresztül elektronikusan az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramal (ÁNYK), az IGAZOL-nyomtatványon,
- telefonon a NAV Infóvonalán (a 1819-es telefonszámon) a (2) menüpontot választva ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) birtokában,
- emellett az IGAZOL-kérelem papíron személyesen, vagy postán is eljuttatható a NAV-hoz. Ebben az esetben az aláírás nem maradhat le a kérelemről.
Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek csak az elektronikus és a telefonos utat választhatják.
A tapasztalatok szerint az ügyfelek a kérelmet sokszor rosszul küldik el a NAV-nak.
A kérelem kitöltésekor a következőkre kell figyelni:
- az igazolás jogcímeként az „otthonfelújítási támogatás igénylése” kell feltüntetni,
- felhasználó szervként a Magyar Államkincstárt kell megjelölni,
- ha a kérelmező egyéni vállalkozó, őstermelő, vagy adószámos magánszemély és van adószáma, akkor az IGAZOL-nyomtatvány megjegyzés rovatában kérni kell az adóazonosító jel feltüntetését is.
Probléma az is, hogy az adózók az elektronikus igazolást kinyomtatva próbálják felhasználni. Az elektronikusan kiadott NAV-os igazolás csak elektronikus formában hiteles, kinyomtatva nem érvényes.
Érdemes az igénylést minél előbb és pontosan benyújtani, hogy az ügyintézés 6 napon belül lezáródjon.