A most elkészült Budapesti Mobilitási Terv (BMT) a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul. A tervben szereplő fejlesztések jelenleg eltérő kidolgozottsági fázisban vannak. Amennyiben megvalósulnak 2030-ig bezárólag, a jelenleginél élhetőbb és még inkább ember- és környezetbarát város lehet Budapest.
A Budapesti Mobilitási Terv keretén belül
a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át,
tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára. Az elgondolást az is indokolja, hogy Óbuda közlekedési problémái a várost kettészelő HÉV négy III. kerületi, szintbeli kereszteződésére vezethetők vissza, amelyek akadályozzák a helyi közúti közlekedést.
A közgyűlés arról is döntött, hogy a H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a Főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza és felkéri a Budapesti Közlekedési Központot a szükséges módosítások átvezetésére.
A Budapesti Mobilitási Terv további, III. kerületet is érintő konkrét projektjei
- az 1-es villamos meghosszabbítása a Bécsi úton, a Vörösvári út – Aranyvölgy szakaszon, a külsővégállomásnál P+R parkoló kialakítása
A fejlesztés következtében az 1-es villamos, valamint a 17, 19, 41-es villamosos közvetlen átszállási kapcsolattal rendelkeznek majd az esztergomi vasútvonallal, a külső végállomásnál intermodális csomópont épül majd, így egy helyen lehet átszállni a vasút, a távolsági buszok és a villamosok között. A Fővárosi Önkormányzat közgyűlése úgy határozott, hogy erre a projektre a 2021-2025 közötti időszakban biztosítanak forrást.
- Pacsirtamező utcai villamos kialakítása
A Pacsirtamező utcán 1981-i járt villamos, akkor a vonalat felszámolták, és az Óbudai lakótelepet, valamint belső-óbudai térséget buszok szolgálják ki mind a mai napig. A Pacsirtamező utcai villamos vonal létesítésével és a budai villamoshálózatba integrálásával az Óbudán élők közlekedési kapcsolatai jelentősen javulhatnak.
- Aquincum Duna-híd építése
A projekt a Körvasút-menti körút kiépítésének része, melynek az első, 10-es út – M3 autópálya közötti szakasza szerepel a BMT projekt-elképzelései között.
A Budapesti Mobilitási Terv Óbuda-Békásmegyer vonatkozásában is értelmezhető általános fejlesztési elemei
- Meglévő kerékpárutak az új műszaki előírásoknak megfelelő átépítése, felújítása, valamint a kerékpárút hálózat bővítése, illetve az úthálózat kerékpáros-barát fejlesztése
A Budapesti Mobilitási Terv egyik fontos alapelve, hogy minden útfelújításnál javítani kell a kerékpáros közlekedés körülményein.
- HÉV járműpark megújítása
- Menetrendszerű vízi közlekedés fejlesztése, további BKK megállóhelyek kialakításával
- Forgalomcsillapított és korlátozott forgalmú zónák kialakítása
- Zajvédő falak létesítése
A programban szerepelnek már eldöntött projektek és megvalósításra javasolt fejlesztési elképzelések is, melyek még részletes kidolgozásra és tervezésre várnak. A projektek döntő többségéhez pillanatnyilag még nincs forrás rendelve, a BMT a közlekedési fejlesztések irányait jelöli ki és értékeli az egyes projektelemeket különböző környezeti szempontok és hatások alapján.
A Budapesti Mobilitási Terv projekteleminek tervezése a következő években zajlik majd. Bús Balázs polgármester Óbuda-Békásmegyer érdekeinek megfelelő és hatékony érvényesítése érdekében munkacsoportot hozott létre, mivel a BMT elemei számos ponton érintik a III. kerültet.
Kiemelt kép: BKK