Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata 2017 decemberében pályázatot írt ki a Szent Margit Rendelőintézet Nonprofit Kft. ügyvezetői állására. A pályázat lezárulta és értékelése után a képviselő-testület dr. Budai Andrást bízta meg 5 éves határozott időtartamra a nonprofit kft. ügyvezetői feladatainak ellátásával, aki korábban a XV. kerületi Önkormányzat Egészségügyi Intézményének volt igazgatója, majd a csepeli Weiss Manfréd Kórházat vezette, 2001 óta az Emberi Erőforrások Minisztériuma – az Országos Tisztiorvosi Hivatal jogutódja – osztályvezetőjeként országos szinten szervezte a népegészségügyi szűréseket. Dr. Budai Andrást közvetlenül az új helyen történő bemutatkozása előtt kérdeztük.
Zavartalan működés
– Egyedül pályázott a Szent Margit Rendelőintézet Nonprofit Kft. ügyvezetői posztjára, amiből logikusan az következik, hogy nem irigylésre méltó pozíciót vesz át. Nehéz feladatra vállalkozott?
– Minden intézmény átvétele és az ezzel járó feladat nehéz, főleg az elején az. Attól kezdve, hogy döntöttem a pályázaton való részvételről, naponta nyomonkövetem azokat az információkat, amelyek az intézménnyel kapcsolatosak és az interneten megtalálhatók, továbbá személyesen is tájékozódom az ottani eseményekről. Biztos vagyok benne, hogy nem lesz könnyű feladat, mert mindent át kell tekinteni, és meg kell ismerni. Tulajdonképpen az átvétel egy egészen nagy audit lesz, s ezt követően lehet majd szépen tovább előrelépni. Mindezt természetesen úgy kell megvalósítani, hogy közben a rendelőintézet működése zavartalan legyen, szem előtt tartva, hogy a lakosság ellátása ne sérüljön.
Sebészet és pályázatok
– A képzettsége és a szakmai múltja alapján nem is kívánhattak volna alkalmasabbat a pályázat elbírálói.
– Sebész az alapfoglalkozásom, ezen belül is a vastagbél, végbél sebészet az, amire az általános sebészeti szakvizsga után még szakosodtam. Ezt követően az újpesti Károlyi Sándor Kórház sebészeti osztályán dolgoztam, ahol úgymond szabad kezet kaptam a szakmai munkámban. Tíz év után egy hosszú műtéti napot követően kezembe került az Egészségügyi Közlöny, amelyben a XV. kerületi Egészségügyi Intézmény igazgatói állásának pályázata szerepelt. Engem akkor inkább a szakmai kérdések foglalkoztattak és a második szakvizsgámra, az aneszteziológiára és intenzív terápiára készültem. Mégis, mivel „belefértem” a pályázati kiírás feltételeibe, kíváncsiságból megpályáztam az állást, amit meglepetésemre végül elnyertem. Ez 1995-től 1999-ig tartott, amikor a fővárosban egy időben öt kórházban volt főigazgató váltás. Ezek közül az egyiket megpályáztam és így kerültem aztán Csepelre, a Weiss Manfréd Kórház élére.
„Szembejött velem”
– Ezekben az intézményekben mi volt jellemzően a feladat?
– A korábban veszteséggel működő XV. kerületi szakrendelőt két-három év alatt elég jól rendbetettük és lényegében pozitív szaldóval adtam át, amikor Csepelre átmentem. Amikor a Weiss Manfréd Kórházba kerültem, addigra „elvitték a fejem fölül” a traumatológiát, amely a bevételek több mint kétharmadát hozta, tehát az a százhúsz ágy ha teljes kihasználtsággal működött volna, akkor is havi több tíz millió forint veszteséget termel. Ez a tudhatóan deficites működtetés nagy kihívás volt, tulajdonképpen válságmenedzselés, amiből a későbbiekre nézve tanulni is lehetett, de megváltoztatni nem. Két és fél évet követően, miután átvilágíttattam a kórházat, felálltam. Már korábban megismerkedtem az Országos Tisztifőorvosi Hivatal frissen kinevezett vezetőjével, aki az induló népegészségügyi szűrési rendszer kiépítéséhez és működtetéséhez hívott. Ez nagyon szép feladat volt, felépítettük az országos szűrési rendszert, ahol azóta is, már tizenhetedik éve dolgozom. Engem azonban ez a szakrendelői, intézetvezetői munka továbbra is érdekelt. A III. kerületi Szent Margit Rendelőintézet vezetői posztjára kiírt pályázat „szembejött velem”. Arra gondoltam, ha valami ennyire „szembejön”, akkor azt nem szabad kihagyni, s végül így pályáztam meg.
Fejlesztések folytatása
– Milyennek látja így előzetesen az új intézményét, illetve általában Óbuda egészségügyi ellátását?
– Amit előzetesen tudhatok róla az a beszámolókból látható, ami alapján ez egy jól működő intézménynek mondható. Vannak olyan részei, amelyeken még lehet javítani, gondolok itt például a bevételi lehetőségek jobb kihasználására. Igazából persze minderre néhány hét múlva lehet majd választ adni. Ki fog derülni, mi az, amin változtatni kell, és mi az, amin csak javítani lehet.
– Elkezdődtek bizonyos rendelőintézeti fejlesztések, de mi várható még a jövőben és lesznek-e erre források állami szinten?
– Amennyire tudom, a közelmúltban fejeződött be a Vörösvári úti rendelő környezetének megújítása valamint a Csobánka téri rendelőben is felújítás folyik. Ezeket a fejlesztéseket folytatni kell a tulajdonos önkormányzat beleegyezésével mind energetikai, mind épületgépészeti, mind eszközbeszerzési és informatikai szempontból. Ezekről többet majd akkor tudok mondani, ha már ott vagyok, ha mélyebben beleástam magam a feladatokba.