Befejeződött a Budakalász és Békásmegyer határán húzódó Barát-patak torkolati szakaszán, annak medrében épült új „vízépítési műtárgy”, egy úgynevezett árvízkapu építése – közölte a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság hétfőn az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint a múlt év március elején kezdődött munkálatok eredményeképpen ezen az árvízkapun egy négy méter széles üzemi híd vezet keresztül, amely a meglévő árvízvédelmi védvonal iránytöréséhez illeszkedik, így a Duna védvonala észak felől a Gát utca nyomvonalán érkezik, a műtárgyon át keresztezi a patakot, majd annak torkolati szakaszán, a jobb parton, ívben haladva éri el a pünkösdfürdői árvízvédelmi fejlesztés védművének nyomvonalát, és megszakítás nélkül csatlakozik ahhoz.
„Az új létesítmény mindkét nyílásához egy-egy egyenértékű szivattyútelep kapcsolódik, amelyek másodpercenként öt köbméteres szivattyúzási hidraulikai kapacitással rendelkeznek” – ismertették, hozzátéve, hogy a szivattyúzás csak a patak irányából a Dunába lehetséges, mivel az árvízkapu elsődleges feladata az, hogy árvíz idején a Duna vizét kizárják a patak medréből.
Ezenfelül az árvízkapu képes kivezetni a patakon érkező, váratlan nagy vízhozamot, és ezeknek a szélsőséges eseteknek az egyidejű kezelésére is alkalmas – közölték.
„A létesítmény 2023. szeptemberi műszaki átadásával megvalósult a Budakalász árvédelmi szakasz és a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi rendszereinek a jogszabályi előírásoknak megfelelő biztonsági fokozatra történő kiépítése” – olvasható a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság közleményében.