Mi épül Budapest közepén?

Hírek
Közzétéve:

Az érvényben lévő ütemterv szerint októberben adják vissza a forgalomnak a budai alsó rakpart Margit híd és Mozaik utcai szakaszát. Ez az utolsó olyan rakpartszakasz, amelyet a budai főgyűjtőcsatorna építése miatt tartósan le kell zárni; a Margit híd és az Erzsébet híd, illetve az Erzsébet híd és a Petőfi híd közötti szakaszokat már korábban átadták.

Ezen a szakaszon zajlanak a leglátványosabb munkák, itt ugyanis nemcsak a csatornát építik, hanem a rakpartot is szélesítik, megemelik, új közlekedési csomópontot alakítanak ki, a főgyűjtőcsatornát összekötik a kerület mellékcsatornáival, gázvezetékeket újítanak fel és vízvezeték-nyomócsövet fektetnek le.

Tóth István, a beruházást lebonyolító Enviroduna Kft. projektmenedzsere lapunknak elmondta: a rakpart kiszélesítését és magasítását a Bem tér és a Zsigmond tér közötti, körülbelül 1200 méteres szakaszon végzik. Erre azért van szükség, mert a csatorna szerkezete “kilógna” az útpályából.

Új csomópont

A rakpart megemelésétől a szakemberek azt várják, hogy az árvízi elöntések száma a korábbiak töredékére csökken majd; a Duna áradása során eddig ezt a szakaszt kellett először lezárni. Egyébként éppen az árvíz az, amely a beruházás ütemét befolyásolhatja, egy jelentősebb áradás idején értelemszerűen le kell állítani a munkát.

Az alsó rakpart útpályáját 6-6,5 méterrel szélesítik ki, és szabálytalan vonalban átlagosan 1,7 méterrel emelik meg. A szélesítés ellenére a rakpart kétszer egysávos marad, viszont parkolóhelyeket, sőt buszparkolót is kialakítanak rajta, és kiépítik a közvilágítást.

A beruházás során rámpás kereszteződést alakítanak ki a Margit hídtól északra, ott, ahol a Margit hídról Óbuda irányába lehajtó forgalom leér az Árpád fejedelem útjára. A gyalogos közlekedésre is alkalmas, akadálymentes lehajtó a HÉV-vágányok fölött vezet majd. A lehajtó várhatóan kedvező hatással lesz a környék forgalmára, a Margit hídnál ugyanis eddig a felső rakpartról az alsóra csak déli irányba lehetett lehajtani.

7 kilométer

A környéken járók már láthatják, hogy a hídtól északra magas betonfal épül; Tóth István elmondta, hogy az új partfal egyharmada lesz függőleges, kétharmada pedig a régihez hasonlóan rézsűs (lejtős). A függőleges szakasznál négy új, pontonos hajóállomást alakítanak ki, ez indokolja a parkolóhelyek kialakítását.

A mintegy hét kilométer hosszú budai főgyűjtőcsatorna építése a csepeli Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep kivitelezésével párhuzamosan zajlik. A beruházás eredményeképpen a Budapesten keletkező szennyvíz 95 százalékát tudják biológiailag tisztítani, a jelenlegi körülbelül 50 százalékkal szemben.

A teljes Élő Duna projekt 428,7 millió euróba kerül, amelynek 65 százalékát az Európai Unió, 20 százalékát az állam, 15 százalékát pedig a főváros fizeti.

hirszerzo.hu

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság