A civil szervezet a közgyűlés tagjainak írt levelében azt írta, hogy 30 éve dolgoznak már Budapest tiszta levegőjéért, mégis úgy érzik, egyre távolabb kerülnek ettől a céltól. A légszennyezettség mértéke ugyanis a fővárosban rendszeresen meghaladja az egészségügyi határértékeket, a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace mérései pedig arra utalnak, hogy a helyzet sokkal rosszabb annál, mint amit a hivatalos mérőállomások mutatnak.
Részletezik a légszennyezettség negatív hatásait is: nő az asztmás gyerekek száma, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint Magyarországon évente több mint 13 ezren halnak meg idő előtt a légszennyezettség következtében, az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA) tanulmánya szerint pedig évente mintegy 3300 millió euró veszteséget okoz a légszennyezés a fővárosnak.
Hozzáteszik, bár az elmúlt évtizedekben tett javaslataikat a Fővárosi Közgyűlés szinte kivétel nélkül beépítette a különböző hivatalos dokumentumokba, a gyakorlatban mégis igen kevés volt az előrelépés, sőt, több visszalépés is történt.
“Célunkat tehát nem sikerült elérnünk, és úgy véljük, ezt a kudarcot nem szabad jutalmazni. Örömmel fogjuk átvenni a Budapestért díjat akkor, amikor majd Budapest egyetlen hivatalos levegőminőség-mérőállomásán sem fogja a légszennyezettség koncentrációja túllépni a megengedett határértéket egy teljes éven keresztül” – zárta levelét a Levegő Munkacsoport.
Karácsony Gergely főpolgármester a levélre válaszul közösségi oldalán “az ország zöld-lelkiismeretének” nevezte a Levegő Munkacsoportot, és azt írta, a “Budapestért díj ideiglenes visszautasításának üzenete világos”. Hozzátette: “bár a díj a legméltóbb helyre kerülne, annak elutasítása nem sértés, hanem figyelmeztetés. Értem az üzenetet. Hosszú út áll még előttünk, de elindultunk és nem fordulunk vissza”.
“A klímaválság és a világjárvány világosan megmutatja, hogy egyetlen út vezet a fenntartható jövő felé, és ez az út zöld. Ezért növeljük a zöldfelületek arányát, védjük meg és ültetünk új fákat, cseréljük a beteg fákat egészségesre. Ezért csillapítjuk a belső kerületek forgalmát, korszerűsítjük a közösségi közlekedést, teremtünk lehetőséget a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek, és ezért vizsgáljuk meg minden egyes döntésünk esetén annak klímahatásait” – tette hozzá a főpolgármester.