Az iskolai tanév indulása óta forrong a közélet a szeptember elsején hatályba lépett, a mobiltelefonok és okoseszközök iskolai használatát korlátozó törvény apropóján. Pro és kontra elhangzó érvek, a téma álcája alatt elmérgesedő, az alapkérdéstől sokszor már igen távol kerülő viták jellemzik az azóta eltelt időszakot. Az Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Gyermekvédelmi Programja által szervezett előadáson szakmai érvek mentén közelítettünk a témához, nem kizárólag az iskolás korosztályra koncentrálva.
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2020 óta dolgozik közösen a harmadik kerületi gyermekvédelmi rendszer megerősítésén és hatékonyabbá tételén, és a közös munka során az elmúlt időszakban egyre több alkalommal kerültek terítékre a digitalizáció kapcsán felmerülő kérdések. A mindenki számára szinte automatikusan elérhető internet és a rengetegféle „képernyő” ugyanis számtalan olyan kihívással szembesíti a szülőket és a szakembereket, amelyekre nemcsak, hogy nem gondolt senki mondjuk húsz évvel ezelőtt, de ebből fakadóan még csak a korábbi nemzedékek sem tudják átadni tapasztalataikat utódaiknak.
A Gyermekvédelmi Program keretében ennek megfelelően igyekszünk minél több információval szolgálni a leggyakoribb kérdésekre. A digitális biztonság és az online bántalmazás legégetőbb témáiról újságcikkben és lakossági fórumon egyaránt beszéltünk, szeptember eleje óta pedig minden babát váró harmadik kerületi család egy országos szinten is egyedinek számító kisokost kap kézhez, amelyben a – rögtön a születés pillanatától kezdődő – digitális nevelés kulcskérdéseiről lehet hasznos információkhoz jutni. A mobilkorlátozás kapcsán is készült már tájékoztató anyag, amelyben a Hintalovon Alapítvány szakértője szedte össze a legfontosabb tudnivalókat.
A törvény hatályba lépése, és az ezt követő, szülőktől, nevelőktől érkező kérdésözön azt mutatta, nagy igény van arra, hogy erről a témáról interaktív formában is szó essen. Ráadásul, amikor iskolásokról beszélünk, nem árt különbséget tenni egy, az óvodából éppen csak kikerült lurkó és egy korából fakadóan egyre jobban önállósodó középiskolás között. Október 2-án, az Esernyősben az előbbiek figyelembe vételével került megrendezésre a Digitális gyermekkor – az iskolai mobilkorlátozás tükrében című ingyenes előadás, amelyen Rosta Ágnes, a Hintalovon Alapítvány pszichológusa mellett a gyermekjogi szervezet két Kiskorú Kollégája is részt vett, hogy elmondja véleményét a korosztályukat érintő kérdésekben.
Az előadó rögtön az elején felhívta a figyelmet arra: mivel a digitalizáció a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatását csak az elmúlt években kezdték vizsgálni, ezért a témával foglalkozó kutatások is nagyon frissek, mi több, a jelen pillanatban leginkább kecsegtető megoldások és jó gyakorlatok hatékonyságáról még nem volt lehetőség 100 %-ban megbizonyosodni. Ugyanakkor, bár a tapasztalatok azt mutatják: a szülők, nevelők nagy része még csak most kezd ismerkedni a digitális gyermekkor fogalmával, és az ebből fakadó kihívásokkal, a problémák már nagyon is jelen vannak mindennapjainkban.
Ennek megfelelően a pszichológus részletesen beszélt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) életkori ajánlásairól, a különböző korcsoportokra leginkább leselkedő veszélyekről, valamint az okoseszközök és a mentális egészség összefüggéseiről is. Ezerszer mondjuk, mégsem lehet eléggé hangsúlyozni a megelőzés fontosságát: a tudatos digitális nevelés már egészen a születéstől kiemelt fontosságú, ha el akarjuk kerülni, hogy később krízishelyzeteket kelljen kezelnünk e területen.
Rosta Ágnes ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy – mindezen anomáliák ellenére – az internetet és a digitális világot nem kell és nem szabad démonizálni, hiszen amennyi veszélyt rejtenek, annyi lehetőséget is hordoznak magukban. Szülőként, felelős felnőttként az az elsődleges feladatunk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az online és az offline tér között, és személyes példával elől járva, más felnőttekkel összefogva, szeretettel, odafigyeléssel megmutassuk a gyerekeknek: igenis kíváncsiak vagyunk arra a világra, amelybe ők már beleszülettek, s amelynek eszközrendszerét ők legtöbbször sokkal jobban ismerik, mint mi. (Ez utóbbi állítást fényesen igazolta az alapítvány Kiskorú Kollégái által összeállított játékos kvíz is, ahol a teremben tartózkodók az internetes szlengben való jártasságukról tehettek tanúbizonyságot.) Az előadás végén szó esett arról, milyen gyakorlati lépéseket tehetünk annak érdekében, hogy biztonságban tudhassuk a gyerekeket az online térben, az estet záró, kötetlen beszélgetésből pedig kiderült az is, miképpen értékelődhet fel egy egyszerű, analóg karóra az okosórák korában.
Együttműködésünk a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal.
A havi rendszerességű, ingyenes gyermekjogi tanácsadás októberi, következő időpontja.
Az alapítvány NEMECSEK Programja.