Önkormányzatunk újra almavásárt hirdetett, hogy kedvezményes árú, jó minőségű hazai almához juthassanak a harmadik kerületi lakosok. Akciónkban ezúttal is számos fajta közül választhatnak az itt élők.
Meggyőződésünk, hogy az egészséges, finom, minőségi, garantáltan hazai gyümölcs, amelyet kínálunk, sokaknak remek lehetőség – a tél végi, kissé lemerült vitaminraktárak feltöltésére –, és munkatársaink szervezőmunkájának hála mindent meg is teszünk, hogy a kerületiek első osztályú almához juthassanak kedvezményes áron, rövid ellátási láncon keresztül. A visszajelzések alapján az itt élők értékelik a lehetőséget, és sokan élni is kívánnak vele, vásárunkra ezúttal is óriási az érdeklődés.
A különféle kerületi kommunikációs fórumokon azonban sok olyan véleménnyel, összehasonlítással, kritikával is találkozni, amelyek fő üzenete, hogy egyes áruházláncok bizonyos fajtájú almái az általunk kínáltnál jóval olcsóbbak, és az önkormányzat akciója tulajdonképpen nem is vonzó lehetőség.
Hogy az általunk kínáltnál elérhetőek olcsóbb almák is a hazai polcokon, nem vitatjuk. A célunk szerencsére nem is az, hogy ebbe a gyorsan változó árversenybe beszálljunk. Még csak az sem, hogy a diszkontláncok almáinak származási helyét, minőségét, az akciók néha szűkös időbeli kereteit vagy az árakat firtassuk.
Mi egyetlen célt tűztünk ki: hogy valóban jó minőségű, hazai és kedvezményes árú almát kínálhassunk az itt élőknek egy-egy akció során. Ezzel önkormányzatunk hazai termelőket és hazai fogyasztókat köt össze, aminek keretében jó minőségű, egészséges, népszerű termék cserél gazdát.
Fontos, hogy az almavásárunkon való részvételi lehetőség mindenki előtt nyitott, önkormányzatunknak kifejezett szándéka is, hogy minél többeknek tudjon friss, finom magyar almát kínálni, ugyanakkor semmi kivetnivalót nem látunk abban, ha valaki úgy érzi, ez számára nem elég jó lehetőség. És úgy dönt, inkább máshol vásárol almát.
A minket ért kritikák alapján azonban úgy véljük, fontos, hogy a hazai almával, az egész ágazattal kapcsolatos alapvető tényekről szóljunk néhány szót, és az ár-érték arányokról való gondolkodást kontextusba helyezzük.
Az alábbiakban a leggyakoribb, a hazai almával kapcsolatos tévhiteket listázzuk, és válaszolni is igyekszünk ezekre a felvetésekre.
Továbbra is hangsúlyozni szeretnénk: az általunk kínált almákat (almafajtákat) összehasonlítani a polcokon látott, éppen akciós termékekkel jóval több kérdést vet fel, mint talán elsőre tűnik. És közel sem csak az árcímkéket illetően.
Bízunk benne, hogy az alábbi információkat hasznosnak találják, és a későbbi döntéseiket is segíteni fogja néhány új ismeret. Almavásárunkra pedig várjuk Önöket szeretettel.
1. Tévhit
Az alma olcsó, a hazai alma, mivel helyben termelik, még kedvezőbb árú, és jobb minőségű.
TÉNY
A magyar gyümölcstermesztés, ezen belül is az étkezésialma-ágazat bő egy évtizede válságban van, emiatt folyamatosan hanyatlik. Rohamosan csökken az országos termőterület és az almatermesztéssel foglalkozók száma egyaránt.
2. Tévhit
Az almatermesztés nem túl költséges, és mivel sok almát adnak el, jó befektetési lehetőség.
TÉNY
Az étkezésialma-termesztés az egyik legtőkeigényesebb, ugyanakkor piaci viszonyait tekintve az egyik legkevésbé jövedelmező ágazat. Termelési költsége más gyümölcsfélékhez viszonyítva kiemelkedően magas.
3. Tévhit
Magyarország almatermelő nagyhatalom.
TÉNY
Magyarország az 1980-as években még a világ 10. legnagyobb almatermelő országa volt, mára azonban behozatalra szorul étkezési almából. Az elmúlt öt évben legalább négy alkalommal nem sikerült hazai termésből kielégíteni az évi 120–150 ezer tonnás fogyasztást.
4. Tévhit
A hazai fogyasztók magyar almát vásárolnak.
TÉNY
A fokozatosan visszaszoruló magyar alma helyére egyre nagyobb arányban lép be a piacra a rendkívül olcsó, lengyel import gyümölcs.
Sajnálatos tény, hogy lengyel importból – még a jelentősen megdrágult szállítási költségek ellenére is – olcsóbban lehet étkezési almát beszerezni, mint belföldről. A lengyel import alma alacsony árának okait hosszú szakmai elemzések során sem sikerült maradéktalanul tisztázni, de az kijelenthető, hogy a lengyel és magyar almatermesztők nem azonos feltételrendszer alapján versenyeznek az „elvileg” közös uniós piacon. Természetesen nem növeli a magyar zöldség-gyümölcs ágazat szereplőinek versenyképességét az Európában rekordmagasnak számító hazai 27%-os áfa sem.
5. Tévhit
Biztosan az elmúlt egy év inflációs folyamatai és a szankciók állnak a drágaság mögött.
TÉNY
A jócskán 40% fölötti 2022-es élelmiszer-infláció ellenére az étkezési alma ára év/év összehasonlításban nem változott.
Ennek oka a jelentősen olcsóbb import volt, és az így kialakult helyzet tovább rontotta a magyarországi termelők helyzetét. A helyzetet súlyosbítja a különböző inputanyagok jelentős (esetenként 100%-osnál magasabb) drágulása, illetve a munkaerő további drágulása. E folyamatot tetézi az energiaválság miatti tárolási és szállítási költségek jelentős növekedése is. A magyar alma tehát alapvetően olcsónak számít, ám a még olcsóbb lengyel gyümölccsel sokszor nem tud versenyezni.
6. Tévhit
Jó volt a termés, magyar almából szerencsére sok van.
TÉNY
A helyzet megítélését tovább bonyolítja, hogy a rendkívül alacsony magyar készletek nemhogy az új termésig, de várhatóan húsvétig sem tartanak majd ki. Ezt követően a konkurencia nélkül maradó lengyel import ára is jelentős emelkedésbe kezdhet.
7. Tévhit
Csak az ár számít, a származási hely nem.
TÉNY
Természetesen megértjük azokat a fogyasztókat, akik az esetenként jócskán 400 Ft/kg alatti áron kínált import almát választják, de tudniuk kell, hogy ezzel a fogyasztói magatartással nagyban hozzájárulnak a magyar almatermesztés végleges megszűnéséhez. A magyar almatermesztés megszűnésével pedig örökre elvész a lehetősége annak, hogy környezettudatos, fenntartható módon előállított és rövid ellátási láncon keresztül elérhető magyar áruhoz jussanak a fogyasztók.
Köszönjük beszállító partnereinknek a segítséget és az értékes információkat!