Az önkormányzat nonprofit kft-je 2017 év elején kötött közterülethasználati megállapodást a francia JCDecaux Zrt-vel, ezt tavaly, még az önkormányzati választások előtt módosítottak. A szerződés szükségességét azzal indokolták, hogy folyamatos lakossági igény a buszmegállókban új utasváró pavilonok kihelyezésére, és ezt a célt a reklámcéggel leszerződve, számára közterülethasználatot biztosítva akarják kielégíteni. A korábbi városvezetés tudtával kialkudott megállapodás azonban utasváró pavilon létesítését végül csak nyomokban tartalmazta.
A szerződés teljes szövege itt elolvasható, a lényege, hogy a JCDecaux 15 évre közterülethasználati engedélyt és kizárólagosságot kapott, hogy az önkormányzat tulajdonában álló közterületeken tarthassa a már meglévő 36 db utasváró pavilonját és az azon található reklámeszközeit, kihelyezzen 26 db új, önálló – tehát buszmegálló nélküli – citylight reklámeszközt és 18 új utasvárót. Az egyes reklámeszközökön 2-2 plakát elhelyezésére van lehetőség, ennek nyomán tehát összesen 160 citylight típusú reklámhelye lett a cégnek.
Az önkormányzati cég cserébe mindössze annyit kért, hogy a buszmegállók karbantartását a JCDecaux végezze, valamint helyezzen ki a megállók belső falára 54 db kis méretű információs vitrint, amit a saját céljaira használhat. A szerződésben szerepel egy olyan kitétel is, hogy a Városfejlesztő Kft. a ki nem használt reklámfelületekből helyi programok népszerűsítésére elkérhet, ezt azonban 90 nappal korábban kell jelezni.
A szerződésben a leszögezték, hogy a fent is ismertetett, egymásnak nyújtott szolgáltatások ellenértékét egymással megegyező mértékűnek tekintik. Sőt, a felek kifejezetten rögzítették, hogy lemondanak a szerződés feltűnő értékaránytalanságra alapított megtámadási jogáról. Sem a szerződés, sem a melléklete nem tartalmaz kalkulációt, még csak kísérletet sem tettek arra, hogy az egymással megegyező mértékű ellenértékeket számokkal alátámasszák. Ugyanígy nem vesz tudomást a 15 év alatt várható árváltozásokról sem. Az már csak hab a tortán, hogy az eredeti cél is csak kis mértékben valósult meg: mindössze 18 db újonnan létesített utasváró pavilon lett, miközben 80 másik reklámhordozóra is leszerződtek.
Az önkormányzat új vezetése az átadás-átvételt követően többek között azzal szembesült, hogy a fentieken túl a JCDecaux-tól már korábban megrendelték és lekötötték az év végi plakáthelyeket, amelytől elállni nem lehet és mindenképpen fizetési kötelezettséget jelentett az önkormányzat számára. Ez az oka annak, hogy a megrendelt felületeket a Fő téri adventi vásár meghirdetésére és karácsonyi üdvözletként használtuk. Új megrendelést, foglalást a plakátcég nem kapott.
A cikk linkjét válaszul megküldtük az Origo.hu közérdekű adatigénylésére a KiMitTud-on keresztül.