Az árhullám levonulásával nem ér véget a munka – A 2024-es árvíz tapasztalatai

Hírek
Közzétéve:

Az idei év szeptemberében levonuló árvíz harmadik kerületi sikeres védekezésének tapasztalatait gyűjtötték össze a munkában résztvevő önkormányzati munkatársak, intézmények és szervezetek képviselői. A különböző szakmai területek vezetői azt szintén számba vették, mely intézkedésekkel lehet a jövőben még hatékonyabbá tenni a védekezést.

A Duna szeptemberi 800 centimétert meghaladó vízszintemelkedését az évtized árvízének is nevezik, hiszen legutóbb hasonló árhullám 2013-ban érte el a fővárost. Az idei árhullám ismét érintette a harmadik kerületet, a lakosság és a vagyon biztonságának sikeres megóvásáról és a munka tapasztalatairól, gyakorlati kérdéseiről tartottak megbeszélést polgármesteri hivatalunkban.

Sok szereplő összehangolt munkája

Burján Ferenc alpolgármester a résztvevőket üdvözölve megköszönte mindenkinek, aki a sikeres élet- és vagyonvédelemben részt vett. Mint mondta, mind az önkormányzat, mind a rendvédelmi szervezetek dolgozóinak, ahogyan az önkénteseinknek hálával tartozunk, hogy a mintegy hetven hektáros árhullám által érintett területet és lakosságát a közös munkával sikerült hatékonyan megóvni.

Gudor István, az Észak-Budai Katasztrófavédelmi Kirendeltség alezredese a megbeszélés bevezetőjében többek között kiemelte, hogy az árvízi védekezés sok szakma sok szereplőjének összehangolt munkája révén lehet sikeres. Ennek a koordinált tevékenységnek éppúgy része az információgyűjtés és a vezetői döntés előkészítése, mint a tervkészítés, majd annak végrehajtása.

Gyorssegély a kényszerűen kiköltözőknek

Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat az első naptól sokféle intézkedéssel igyekezett az védekezést támogatni, az itt élők biztonságát megőrizni. Így a Római-parton 145 ezer zsákot és 760 köbméter homokot biztosítottunk a terület védelméhez.

Mindemellett önkormányzatunk gyorssegélyt nyújtott azoknak a lakosoknak, akik a dunai árhullám miatt kénytelenek voltak lakóingatlanjukat elhagyni, és biztonságos lakhatást biztosított az ezt kérő, két, otthonából kényszerűen kiköltöző család számára, valamint kerületi intézményeinket szintén felkészítettük, hogy nagyobb létszámban is el tudjanak látni az árvíz miatt rászorulókat, erre, szerencsére, ezúttal nem volt szükség. Kutyák, macskák mentésében és elhelyezésben szintén segítséget nyújtottak önkormányzatunk munkatársai.

Folyamatos, naprakész tájékoztatás

A gyors, folyamatos és pontos lakossági kommunikáció minden ilyen esetben létfontosságú. Ennek érdekében médiafelületeinken folyamatosan elérhetők voltak az aktuális információk, és ingyenes zöldszámot is üzemeltettünk.

A megbeszélés résztvevői abban szintén egyetértettek, hogy a helybeni tájékoztatás is nélkülözhetetlen része a munkának. Ideális esetben a helyszínen mindig elérhető egy munkatárs, aki naprakész információkkal tud segíteni a felmerülő kérdésekben.

Feladatok az apadás után

A felkészülés, az előregondolkodás az esetleges jövőbeni árvízi védekezéssel kapcsolatban szintén fontos eleme volt a megbeszélésnek. Ennek részeként Józsi Gyuláné Broll Eszter, a polgármesteri hivatal üzemeltetési osztályának vezetője hangsúlyozta, igen fontos a lakosság széleskörű edukálása, hiszen például azzal a ténnyel ma is kevesen vannak tisztában, hogy az ártérben épült ingatlanok esetében az árvízi védelem, majd a helyreállítás a tulajdonosnak jogszabály által előírt kötelessége – miközben természetesen, ahogyan eddig is, számíthatnak az önkormányzat segítségére.

Szintén lényeges tudatosítanunk mindannyiunknak, hogy nemcsak a tetőzéskori védekezés, hanem az árhullám levonulása után a védekezéshez használt eszközök lebontása is jelentős munkát igényel. Mostanra az érintett területeken teljes egészében megtörtént a fertőtlenítés (ennek részeként a patkányirtás) és a takarítás is, ezzel lezárva a 2024. szeptemberi dunai árvízhez kapcsolódó feladatainkat.

Még egyszer köszönjük mindenkinek a felelősségteljes munkát, amellyel részt vett a sikeres védekezésben!

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság