Őszig tartanak a munkák a pünkösdfürdői töltésen

Hírek
Közzétéve:

A beruházó és a kivitelező az őszig tartó átmeneti kényelmetlenségekért a környékbeliek és az ide látogatók megértését és türelmét kéri.

A részletekről a kivitelező Swietelsky Építő Kft. és a beruházást koordináló Enviroduna Kft. szakértőitől kértünk tájékoztatást.

A környező utcák lakói tavaly év végén láthatták, ahogy kamionok több fordulóban nagy méretű acélidomokat szállítanak és pakolnak le a pünkösdfürdői töltés mentén. Ezek az ún. szádlemezek, melyek a töltéskorona közel teljes hosszában az erre a célra kialakított munkaárokban kerülnek lemélyítésre a talajba.

Vigyázat! Munkaterület! Belépni életveszélyes és tilos!

Bár a partszakasz egy részén a lemezek már a talajba kerültek, a munkagödör továbbra is nyitva kell legyen és a szádlemezek felső éle még hónapokig ki fog emelkedni a földből a töltés közel 1800 méteres hosszában.

A szádlemezek egy része már a talajba került, de felső élük még kiemelkedik a földből. A munkaterületen tartózkodni balesetveszélyes és tilos!

A kivitelező a helyszínen kihelyezett figyelmeztető táblákkal és feliratokkal összhangban, felhívja mindenki figyelmét, hogy az építkezés ideje alatt, 2019. novemberig a pünkösdfürdői töltéskorona teljes egésze munkaterület, ahová akár gyalog, akár biciklivel felmenni és ott tartózkodni balesetveszélyes, ezért tilos! Kérik, hogy gyermekekkel és kutyákkal a munkaterület környékét fokozott körültekintéssel közelítsék meg!

A pünkösdfürdői töltésre a kivitelezés ideje ne menjünk fel!

Tavasztól indul a betonozás a töltéskoronán

Március végétől újabb nagy mennyiségű építőanyag érkezik a helyszínre. A szádfalat lezáró vasbeton fejgerendához, vagyis a majdani mobilgát alapját képező térdfalhoz szükséges betonvasakat készítik elő a helyszíni összeszereléshez. A betonvasak szerelése a gát teljes hosszában kb. 3-4 hónapot vesz igénybe, vagyis áprilistól júliusig a kivitelezők méterről méterre folyamatosan haladnak majd a szereléssel.

Áprilistól tehát már nemcsak a munkaárok és a földből kilógó szádlemezek miatt, hanem a nagy tömegű éles és hegyes betonvasra tekintettel is fontos, hogy a kihelyezett táblák tiltását figyelembe véve mindenki – saját biztonsága érdekében – távol maradjon a töltés tetején végighúzódó munkaterülettől.

Nyártól a töltés oldalában is építkezni fognak

A nyár folyamán a töltés rézsűjének a Kossuth Lajos üdülőpart felőli oldala is munkaterületté válik, ugyanis itt fut a földben az a szivárgórendszer, melynek hiányzó szakaszait a projekt keretében szintén meg kell építeni. A balesetveszély miatt a belépés ide is tilos lesz.

Nyáron indul a szabadidőpark kialakítása is

Szintén nyárra várható, hogy megkezdődik a Kossuth Lajos üdülőpart mentén az ide tervezett színes, többfunkciós (játszóterek, kutyazónák, sportpályák) szabadidőpark kiépítése is. A parképítést a Főkert Zrt. végzi, és várhatóan 2020 első felében készül el.

Hol lehet biciklizni?

A pünkösdfürdői földgát tetején fut az EUROVELO 6 nemzetközi kerékpárút nyomvonala, de a kivitelezés ideje alatt a kerékpárutat átmenetileg a Kossuth Lajos üdülőpart aszfaltjára terelték. A terelést kihelyezett táblák is jelzik. Jó hír a kerekezők számára, hogy az építkezést követően – ez év őszéig – a régi helyett egy vadonatúj, aszfaltozott kerékpárút készül el a töltéskoronán, ami később a védmű fenntartó útjaként is szolgál majd.

A kerékpáros útvonalat átmenetileg a Kossuth Lajos üdülőpartra terelték, de ősztől vadonatúj bicikliutat kapnak vissza a töltés tetején a bringások.

Az útburkolatot mikor állítják helyre?

A Pünkösdfürdő utcában és a Kossuth Lajos üdülőparton az építkezés miatt útfelbontásokra ugyan nem kerül sor, de a szállítójárművek és a munkagépek közlekedése miatt károsodások, úthibák nem kizárhatók. A kivitelező Swietelsky Építő Kft. szakemberei az érintett közterületekről és ingatlanokról előzetesen fényképes és videókamerás állapotfelmérést készítettek. Amennyiben a rögzített állapothoz képest bármilyen károsodás történne, úgy a munkálatok befejezését követően az eredeti állapotnak megfelelő javításokat és helyreállításokat novemberig elvégzik.

Mi lesz a sólyapályákkal?

Többekben felmerült, hogy ha egy közel 2 km hosszú vasbeton térdfal húzódik majd a töltés tetején, hogy lehet a jövőben használni a meglévő sólyapályákat? Szerencsére az evezős és vízisportok szerelmeseinek nem kell aggódni, hiszen a megépülő térdfalat a jelenlegi sólyapályák vonalában megszakítják, ún. kulisszanyílásokat alakítanak ki, melyeken akadálytalanul át lehet majd vinni a hajókat. Természetesen árvíz idején ezek a kulisszanyílások sem jelenthetnek „rést a pajzson”, ezért azokat szükség esetén – az erre kialakított rögzítési pontokon – mobil gátelemekkel lezárják a Fővárosi Csatornázási Művek munkatársai.

A kivitelező azonban az evezősök, sporthajósok figyelmét is felhívja arra, hogy a munkaterület keresztezése balesetveszélyes, ezért az idei szezon során lehetőleg ne ezen a partszakaszon közelítsék meg a Dunát. Ugyanakkor a Swietelsky Építő Kft. azt ígéri, hogy ha a munkálatok lehetővé teszik, igyekeznek az építkezés ideje alatt is ideiglenesen egy-egy sólyapályát mindig átjárhatóvá tenni a töltésen keresztül.

Mi épül itt tulajdonképpen?

Az egyre magasabb árvízszintek miatt, a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének részeként, szükséges a meglévő pünkösdfürdői védmű megerősítése. A fejlesztés több, műszakilag összefüggő elemből áll.

 

1. A töltésben, teljes hosszban elkészül az acéllemezekből álló, mélyen a földbe süllyesztett vízzáró fal, ún. szádfal, melynek egyik célja a Dunából – árvíz idején – átszivárgó vizek mennyiségének csökkentése.

Ezt egészíti ki a most bővítésre kerülő szivárgó rendszer. A szivárgórendszer alapvető funkciója a Duna irányából árvíz esetén a töltés mentett oldalára átszivárgó vizek összegyűjtése, átemelő szivattyúk segítségével visszajuttatása a Duna medrébe annak érdekében, hogy az – árvíz esetén – óhatatlanul megemelkedő talajvíz kontrollálható legyen, veszélyt ne jelentsen, a felszínen ne jelenjen meg, a talajtörés elkerülhető legyen.

 

2. A megemelkedett vízállások mederben tartásához a védmű magasítása is szükséges. Ezért a földbe süllyesztett szádfalra ráépülve, a töltés teljes hosszában megépül egy vasbeton térdfal. Ez magasítást jelent a jelenlegi védműhöz képest. A térdfal normál – tehát nem árvízi – időszakban ülő-pihenő felületként, padként használható, kedvező rálátással a folyóra.

 

3. A térdfal tetejére – szükség esetén – mobil elemekből álló könnyűfém árvízvédelmi falat szerelnek a szakemberek, majd az árvíz levonultával elbontják azt. A mobilfal nemzetközileg és itthon is bizonyított, megbízható védekezési módszer (pl. Szentendrén és Szegeden), a vasbeton térdfal pedig masszív alapzatként szolgál majd a számára.

 

4. A kivitelező Swietelsky Építő Kft. az építkezést a szükséges helyreállítási munkákkal fejezi be, várhatóan idén novemberben.

 

5. A gátépítés mellett a területre álmodott multifunkciós szabadidőpark kialakítása is elkezdődik a nyár folyamán, amivel a tervek szerint a Főkert Zrt. 2020 első félévében készül el.

A pünkösdfürdői védmű fejlesztése, valamint az azzal párhuzamosan megvalósuló rekreációs célú területrendezés, fejlesztési beruházás teljes egészében Budapest Főváros Önkormányzatának saját forrásából valósul meg.

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság

Kapcsolódó bejegyzések

Hírek
Közzétéve:

Fedett utasvárókat telepítettünk Óbuda-Békásmegyeren

Hírek
Közzétéve:

Jótékonysági hangverseny az Őrzők Alapítvány támogatására

Hírek
Közzétéve:

Ismét kedvezményes muskátlivásárt tartunk