A hagyatéki eljárás hivatalból indul. A Polgármesteri Hivatalba megérkező halottvizsgálati bizonyítvány tartalmazza az elhunyt személyi adatait, címét és egy hozzátartozójának – általában a temetést intézőnek – a nevét és címét. Ez alapján a hozzátartozónak nyilatkozatot küldünk ki, melyben közölni kell az elhunyt után szóba jöhető örökösök adatait, illetve az eljárás során tájékoztatjuk az ügyfelet arról, melyek a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyak. Ezek: ingatlan; személygépkocsi, motorkerékpár, utánfutó; takarékbetétkönyv, gépkocsinyeremény betétkönyv; részvények; lakossági folyószámla; devizaszámla; kárpótlási jegyek stb. Az ezekkel kapcsolatos okmányokat és a kitöltött nyilatkozatot a hozzátartozó eljuttatja a Hivatalnak, mely alapján a leltárt elkészítjük és továbbítjuk az elhalálozás időpontja szerint illetékes közjegyzőnek.
Amennyiben az elhunyt után sem ingatlan, sem egyéb kötelező leltározás alá eső ingósága nem maradt a „Hagyatéki nyilatkozat” nyomtatvány 1-es, 2-es és 6-os pontját kell kitölteni.
Amennyiben a hagyatéki nyilatkozat 3. pontjában III. kerületi ingatlan is szerepel, kérjük, szíveskedjen az adó- és értékbizonyítvány kiállításához szükséges nyilatkozatot is – ingatlanonként egy példányban – kitölteni: Adó- és értékbizonyítvány nyilatkozat. Nem III. kerületi ingatlan esetén az adó- és értékbizonyítvány nyilatkozat kitöltése nem szükséges.
Ha pótlólag szeretné kérni a hagyatéki eljárás lefolytatását: Póthagyatéki eljárási kérelem kitöltése szükséges.
Öröklési bizonyítványra kiállítása végett az alábbi Kérelem Öröklési bizonyítvány kiállításához nyomtatványt szükséges kitölteni. Ennek kiállítására azonban csak abban az esetben van mód, ha az ügyben korábban nem született hagyatékátadó végzés.
A kitöltött nyomtatványokat vissza lehet küldeni: elektronikusan (epapir.gov.hu), postai úton vagy leadhatják az Ügyfélszolgálati Irodán.