A közelmúltban Óbuda-Békásmegyer Önkormányzatát is vizsgálta az önkormányzati lakások hasznosítását illetően az Állami Számvevőszék. Ennek kapcsán cikksorozatban mutatjuk be az önkormányzati lakásállomány helyzetét. Ezúttal az önkormányzati lakások lakbérének összegéről, az egyes díjfizetési kategóriákról számolunk be.
Bár első cikkünkben röviden érintettük a lakbérek kérdését is, érdemes részletesebben kitekintenünk a bérleti díjak mértékére. Különösen amiatt, hogy az Állami Számvevőszéknek a III. kerületi önkormányzati lakásokat is érintő vizsgálata után a közösségi oldalakon azzal vádolták meg Önkormányzatunkat, hogy rászorulók helyett a költségelvű hasznosítást helyeztük előtérbe, ezzel hátat fordítva a nehéz helyzetben élőknek.
A valóság ezzel szemben az, hogy Önkormányzatunk összességében minden III. kerületi, nehéz helyzetbe került lakosnak segítséget nyújt a lakhatásával kapcsolatosan, melynek több támogatási formája is elérhető.
A jelenleg hatályos önkormányzati rendelet négy kategóriát alkalmaz a lakbérbesorolásra: szociális, költségelvű, piaci I. és piaci II. nevű kategóriákat. Ezeket a kategóriákat a bérlő és a vele együtt élő családtag jövedelmi, vagyoni helyzete határozza meg, mely minden évben felülvizsgálatra kerül.
A könnyebb érthetőség kedvéért nézzünk meg konkrét példákat: vessünk össze 30 és 51 négyzetméteres összkomfortos lakásokat (lakbérbesorolási kategóriák bontásában) az Ingatlan.com oldalán – 2024 januárjában – elérhető, legalacsonyabb árú hirdetéseivel. Az alábbiakat láthatjuk:
Méret (m2)/szobaszám |
szociális |
költségelvű |
piaci I. |
piaci II. | Ingatlan.com |
30 /1 | 13.200 | 21.180 | 30.510 | 45.750 | 125.000 |
51 /1 + félszoba | 22.440 | 36.006 | 51.867 | 77.775 | 170.000 |
Ezek az adatok jól tükrözik azt, hogy az önkormányzati lakbérek még az anyagilag kevésbé rászoruló, piaci II. lakbért fizető bérlők esetén is lényegesen a piaci árak alatt vannak jelenleg is, annak 50 százalékát sem érik el. A piaci II. besorolás is jelentősen támogatott lakbérfizetési kategóriának tekinthető a valós piaci árakhoz képest.
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat 2019 elején éppen a megfizethető lakáskínálat szűkülését és az egyre súlyosbodó lakhatási krízist felismerve döntött egy új bérlakásfejlesztési koncepcióról, a szociális szempontok pedig továbbra is érvényesülnek a lakbérfizetési kategóriák szerinti besorolások átjárhatóságával, a piaci díjakhoz viszonyított töredék lakbérekkel, és az egyéb igénybe vehető támogatási formákkal – mint a lakbérmódosítás, a közüzemi díjakra használható lakhatási támogatás, vagy a hátralékkezelési támogatás, de ide sorolhatjuk a téli rezsitámogatást is, amelyekre előző cikkünkben szintén utaltunk már.
Korábbi cikkünkben szintén említettük, hogy Önkormányzatunk minden esetben a felújítás és korszerűsítés mellett állt és áll azon társasházakban, ahol önkormányzati tulajdonú lakása van és ahol a tulajdonosi közösség többségének erre irányuló akarata a közgyűlésen megnyilvánult; mindezt úgy, hogy a költségelvű és piaci I. valamint piaci II. kategóriába eső bérleti díjat fizető bérlők a közös költség összegéből a felújítási alapot meghaladó részt fizetik meg az Önkormányzatnak, a társasházak felújításával kapcsolatos kiadások őket nem terhelik. Önkormányzatunk erről is szociális szempontok alapján, a rászorulók érdekeit szem előtt tartva döntött.
Az új önkormányzati bérlakások építésével kapcsolatos célkitűzéseink továbbra is élnek, részben folyamatban is vannak. Ennek részleteiről hamarosan újabb cikkben számolunk be, ahogy a felújítási kötelezettséggel kiírt pályázatokról is.