Óbuda-Békásmegyer Önkormányzatának álláspontja a Fővárosi Önkormányzat teherforgalmi stratégiájáról

Hírek
Közzétéve:

Az anyag minél szélesebb körű megismerése érdekében 2008. július 8-án civil szervezetek részvételével egyeztetést tartottunk, ahol az Ön irodájának munkatársai is részt vettek. A fórumon elhangzottak és az anyag részletes áttanulmányozása alapján az alábbi véleményt adjuk.

A Budapesten átáramló, mára elviselhetetlen szintre növekedett tranzitforgalmat kezelni kell. Ezzel, valamint a dokumentációban kiindulásként megfogalmazott irányelvekkel egyet lehet érteni annak figyelembevételével, hogy az anyagban is szereplő kihangsúlyozott elvvel, mi szerint „Budapest belső teherforgalmának jelentős korlátozása csak olyan mértékben lehetséges, hogy az más területeket ne terheljen, ott indokolatlan forgalomnövekedést ne okozzon”. A dokumentáció áttekintése alapján Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat közigazgatási területe tekintetében ez nem teljesül.

A 11-es út bevezető szakasza, a Batthyány út, a Rákóczi út, Szentendrei út tranzit forgalmi útként történő kijelölését nem tartjuk megalapozottnak, elfogadhatónak. Véleményünk szerint jelenleg nincs olyan jelentős teherforgalom, amelyet a Szentendrei útnak el kellene vezetnie. A M0-ás körgyűrű D-i része éppen arra lett tervezve, hogy a teherforgalmat elvezesse. A Csillaghegyet átszelő  Batthyány út, a Rákóczi út sem műszakilag, sem fizikailag nem alkalmas tranzit jellegű teherforgalom lebonyolítására. Az útvonal éppen most lett felújítva, melyet az eddig itt nem járó 30-40 tonnás szerelvények villámgyorsan leamortizálnak. A néhol csak 20,0-22,0 méter széles közterület mentén elhelyezkedő terület ma még lakófunkcióval vegyes, tulajdonosi összetettsége miatt nem alkalmas teherautók tranzit forgalmára.

Nem derül ki a vizsgálati anyagból, hogy erre a szakaszra készült-e bármilyen környezeti állapotfelmérés, különös tekintettel a zajterhelésre és a légszennyezettségre. Nem derül ki, hogy milyen védelmi intézkedések bevezetése történne, ha ez megvalósulna.

A fórumon elhangzott kérésünkre pótlólag eljuttatott forgalomszámlálási adatokból nem derül ki, hogy a kerületben ma átmenő teherforgalom milyen tovább haladási cél irányába tart. A forgalom számlálási adatok szerinti változás előrejelzés következtetése véleményünk szerint téves. A Bécsi úton, Vörösvári úton bejövő teherforgalom egyszer csak eltűnik, köddé válik, holott a stratégia szerint a kijelölt útvonal a Szentendrei út lenne, ahol pedig ez a mennyiség már nem jelenik meg. Talán sikerült a tervezőknek feltalálni a teleportálás próbájaként a „teherportálást”? Ezt a megoldást messzemenőkig üdvözölni tudnánk, de akkor már a Bécsi út külső szakszán meg kellene tenni.

Felhívjuk a megbízók figyelmét, hogy Budapest északi körzetében olyan megoldási javaslatokat dolgozzanak ki, mely megfelel a stratégia célkitűzéseinek és más területeken indokolatlan és addig ott nem létező forgalom növekedést nem okoz.

Óbuda-Békásmegyert észak-déli irányban átszelő, javasolt nemzetközi és tranzitforgalmi útvonal mentén jelentős lakóterületek vannak, ezzel a javaslattal több tízezer ember életkörülményeiben következne be negatív változás. Ezen az útvonalon ma is jelentős zaj és légszennyezési határérték túllépés van, ezek további növelése elfogadhatatlan, a terv ellentmondásba kerül Budapest Zajstratégiájával.

 

Ugyan csak a kijelölt útvonal mentén helyezkedik el Aquincum romterülete, mely nem csak Óbuda, nem csak Budapest, de az egész ország egyedülálló történeti értéke. A meglévő romok, a Szentendrei út elválasztó sáv területén helyreállított aquaeductus állapotában a megnövekedő légszennyezés és rezgés, rázkódás következtében megbecsülhetetlen károk következhetnek be.

A Szentendrei út, Vörösvári út Flórián téren keresztüli teherforgalmi összekötésének műszaki megoldhatóságát ma nem látjuk biztosíthatónak.

 

Az anyag vizsgálati része részletesen foglalkozik a kerület volt és meglévő ipari, munkahelyi területeivel. A kerület is törekszik arra, hogy a lakóterületek közé ékelődött volt munkahelyi területekre olyan településrendezési terveket, városrendezési szabályokat hagyjon jóvá, mely ezen területek funkcióváltását segítik. Ezek a volt Goldberger gyár területei a Lajos utca mentén, a BUSZESZ, valamit a Harisnyagyár területe a Bogdáni út mellett. A Kaszásdülői gazdasági területtel azonban hosszútávon számolunk, itt kívánunk a teherforgalmi igényekkel is rendelkező cégek megtelepülésére lehetőséget biztosítani. A terület nem tekinthető barnamezőnek, és jelentős része távol esik a lakóterületektől. A rendszerváltás előtt csak csekély mértékben volt beépítve, de az elmúlt időszakban több nagyobb cég is megtelepült itt. Cél, hogy a terület fő teherforgalmi gyűjtőútja a Kunigunda út legyen, mely mindenirányú kapcsolattal kell hogy rendelkezzen a mielőbb megépítendő Körvasúti körúttal és Aquincumi híddal. Csak ezen közlekedési elemek megépítése és forgalomba helyezése után lehet a Bécsi út tehermentesítését kezdeményezni, de ez nem is szerepel a stratégiában. A fentiek miatt a Kaszásdülői iparterületen a 12 t feletti célforgalom számára nyitott területek törlését 2010.01.01-től nem tudjuk támogatni. Az anyagban erre vonatkozó javaslatokat: a javasolt megszűnő célforgalmas utak listáját ennek megfelelően kérjük pontosítani. A Pünkösdfürdő utca Szentendrei út és Királyok útja közötti szakaszon való megszüntetéssel egyetértünk, ott már ma sincs teherforgalmat vonzó létesítmény. A Kaszásdülői területen belüli utakon azonban továbbra is biztosítani kell a teherforgalmat, annak szabályozása csak a Körvasút megépítése után gondolható újra.

Kevés hangsúlyt kapnak az anyagban a közúti szállítás helyetti alternatívák: a vasúti, vízi szállítás  ösztönzési lehetősége, holott az országon átzúduló tranzitforgalom megfelelő kezelése csak így képzelhető el korrekt módon, csak így csökkenthető a környezetterhelése a legjobban, csak így őrizhető meg útjaink műszaki állapota.

 

Az észak-budai régióban meglévő közúti közlekedési helyzet javításához az alábbiakat javasoljuk:

 

ˇ        Fel kell gyorsítani az M0 útgyűrű 10-és 11-es út közötti szakaszának építését

ˇ        Haladéktalanul vissza kell helyezni a „Budapest szerződésbe” a Körvasút menti körút és a hozzá kapcsolódó Aquincumi híd tervezését és kivitelezését az eredetileg tervezett 2010-es időpont figyelembevételével

ˇ        Mielőbb ki kell építeni a Jégtörő út folytatását és a Körvasúti körúttal való kapcsolatát.

ˇ        Az Árpádhídon lehetővé kell tenni a villamos síneken az autóbusz forgalom haladását, ezáltal kapacitás tartalék keletkezhet a hídon

ˇ        Javasolt a reggeli csúcsforgalom elhúzása és enyhítése érdekében a lépcsőzetes iskolakezdés zónarendszerben történő bevezetése.

 

 

A Budapesten áthaladó teherforgalom csökkentésének céljával maximálisan egyetértünk, de ez a tervezet jelenlegi formájában elfogadhatatlan, tárgyalásra alkalmatlan,  ismételten felhívjuk a figyelmet, hogy Budapest északi körzetében olyan megoldási javaslatok, alternatív útvonalak kerüljenek kidolgozásra, melyek indokolatlan és addig ott nem létező forgalom növekedést, káros környezeti állapotváltozást nem okoznak.

 

A fentiek szellemében  átdolgozott és pontosított  anyagot kérem, hogy mielőbb juttassák el hozzánk, hogy a stratégia tényleg konszenzuson alapuló egyeztetések eredménye legyen.

Ha a cél a tranzitforgalom kiszorítása, egy élhetőbb város kialakítása, akkor ideje lenne ehhez Óbuda-Békásmegyert is Budapest részének, egyenrangú partnerének  tekinteni .

 

Budapest, 2008. július 11.

Bús Balázs, polgármester

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság