Épül az új vasúti pályaszakasz

Hírek
Közzétéve:

DSC_8070

A Budapest-Esztergom vasútvonal fejlesztése a 0. ütemként megvalósult Budapesti Északi Vasúti Duna-híd fejlesztésével kezdődött meg. A fejlesztés ún. I. üteme a vonalszakasz rekonstrukcióját 3 részre bontja, melyek közül Északi Vasúti Duna-híd – Pilisvörösvár közé eső szakasz érinti kerületünket. Továbbá külön tendereljárás keretében valósulnak meg a teljes vonalszakaszhoz kapcsolódóan a biztosítóberendezések munkálatai is.

A II. ütem keretében a vasútvonal villamosítására és új biztosító- és távközlő berendezések telepítésére kerül sor. Külön ütemben valósul meg a 10. sz. út elkerülő szakasza a Bécsi úti szintbeni átjáró, valamint az Ürömnél tervezett körforgalmi csomópont között, a vasúti átjáró megszüntetésével. A beruházáshoz kapcsolódó egyéb fejlesztések, úgy mint útszakaszok felújítása, elkerülő út megépítése, várhatóan 2015. nyarára fognak befejeződni. (pl. útszakaszok felújítása, elkerülő út).

Az önkormányzat korábbi megkeresésére az A-Híd Építő Zrt. levélben tájékoztatott a felújítás munkálatairól. A kivágott fák utánpótlásáról azonban csak annyit lehet tudni, hogy a teljes Budapest–Esztergom vasúti vonalszakasz felújítása során összesen 288 fát, 11 455 cserjét és 56 fenyőt telepítenek, és a beruházásoknál kiemelten figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat.

Az uniós források segítségével megvalósuló beruházásról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.honlapján további részletek olvashatók:

A rekonstrukció keretében 16 állomáson és megállóhelyen épül új peron, perontető, korszerűsödik az utastájékoztatás, térvilágítás, a vasúti pályatest. Közel 1700 db P+R parkoló és 532 db B+R kerékpártároló létesül.  A vágányépítési munkák befejezését követően a MÁV Zrt. külön projekt keretében valósítja meg a Rákosrendező-Esztergom vasútvonal villamosítását, új motorvonatok beszerzését. A NIF Zrt. és a MÁV Zrt. beruházásainak megvalósítását követően a menetidő 30 perccel csökkenhet, így a Budapest–Esztergom közti utazási idő a jelenlegi 90 percről 60 percre mérséklődhet.

Az 53 km hosszú vasúti pálya kivitelezése három szakaszra bontható: Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár, Pilisvörösvár–Piliscsaba és Piliscsaba–Esztergom. A munkálatok 2012. I. félévben megkezdődtek a Pilisvörösvár–Piliscsaba–Esztergom szakaszon. Piliscsaba–Esztergom között a fejlesztés 2013 nyarára befejeződik, ezen a szakaszon 2013. június 15-től újra vonatok  szállítják az utasokat.  Az Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár szakasz előkészületi munkálatai 2012 év végén kezdődtek meg, és  várhatóan 2014 nyarán fejezik be.
A vonatok a teljes vonalszakaszon 2014 nyarától járhatnak legkorábban. A menetidő ezen a szakaszon várhatóan 10 perccel csökken, így a vonatgyakoriság is megnő.
Budapest Szentendrei út – Pilisvörösvár állomás vonalszakaszon új, kétvágányú vasúti pálya épül (Aquincum felső–Pilisvörösvár és Pilisvörösvár Terranova térsége), így lehetővé válik a 60–80–100 km/h sebesség elérése. Piliscsaba–Esztergom vonalszakaszon a jelenlegi sebességkorlátozásokkal tűzdelt vasúti pályát felújítják 60–100 km/h sebességre. A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. A pályatest-felújítás mellett átépülnek a megállóhelyek, a peronok, peronfedés és térvilágítás is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezve építik ki.

A kerület közigazgatási területén összesen 4 megállóhely és állomás fogja segíteni a vasúti közlekedést. Az Aquincumi megállóhely a projekt keretében a zökkenőmentesebb közlekedési kapcsolatok kialakítása érdekében áthelyezésre kerül. A Óbudai állomáson 39 férőhelyes P+R, valamint 20 férőhelyes B+R kerül kialakításra. A Bécsi úti keresztezősénél új megállóhelyet alakítanak ki Aranyvölgyi megállóhely néven. Az Ürömi megállóhelyen pedig 40 férőhelyes P+R, valamint 40 férőhelyes B+R kerül kialakításra. A Szentendrei út fölötti vasúti műtárgy átépítése megkezdődött,  mely a vasútvonal modernizálása mellett a későbbiekben további két közúti forgalmi sáv kiépítését is lehetővé teszi.

A kivitelezés az Új Széchenyi Terv keretében uniós források felhasználásával nettó 44,5 milliárd forint értékben valósul meg. A beruházás befejezését követően a menetidő csökken, színvonalasabbá, komfortosabbá és biztonságosabbá válik a vasúti közlekedés.

 

 

Kiemelt hírek

Óbuda Újság Összes Óbuda újság